مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

696
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی بسته آموزشی آگاهی افزایی تغییرات بلوغ بر تاب آوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 مقدمه: آگاهی از تغییرات جسمانی و روان شناختی بلوغ باعث می شود که دختران نوجوان با مشکلات و چالش های روان شناختی ناشی از این دوره آشنا بشوند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آگاهی افزایی تغییرات بلوغ بر تاب آوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر انجام شد. روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی و با طرح پیش آزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این مطالعه دانش آموزان دختر متوسطه اول, منطقه 15 آموزشی شهر تهران در سال 1396 بودند. 30 نفر دانش آموز دختر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند, سپس به دو گروه آزمایش و کنترل به طور تصادفی تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 75 دقیقه ای مداخله آگاهی افزایی تغییرات بلوغ را آموزش دیدند. سپس از هر دو گروه آزمون و کنترل پس آزمون گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC) و تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (DTS) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد و داده ها با نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: بررسی های آماری نشان داد که نتایج پژوهش, تفاوت معناداری بین نمرات تاب آوری در پیش آزمون (04/16 ± 00/67) و پس آزمون (05/14 ± 98/91) در گروه آزمایش نشان داده شد (001/0 = P). همچنین, تفاوت معناداری در نمرات تحمل پریشانی در پیش آزمون (83/8 ± 40/39) و پس آزمون (42/10± 93/54) در نوجوانان دختر پس از آموزش آگاهی افزایی تغییرات بلوغ در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری وجود دارد (0001/0 = P). نتیجه گیری: بنابرنتایج این مطالعه آگاهی افزایی تغییرات بلوغ می تواند شیوه مناسبی برای افزایش تاب آوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر باشد. مربیان بهداشت در مدارس از این رویکرد می توانند به درک صحیح تر و واقع بینانه تر دختران از تغییرات روان شناختی و جسمانی دوره بلوغ کمک کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدابخشی کولایی، آناهیتا، متین، لیلا، فلسفی نژاد، محمدرضا، و ثناگو، اکرم. (1398). بررسی بسته آموزشی آگاهی افزایی تغییرات بلوغ بر تاب آوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر. روان پرستاری، 7(1 )، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/396126/fa

    Vancouver: کپی

    خدابخشی کولایی آناهیتا، متین لیلا، فلسفی نژاد محمدرضا، ثناگو اکرم. بررسی بسته آموزشی آگاهی افزایی تغییرات بلوغ بر تاب آوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر. روان پرستاری[Internet]. 1398؛7(1 ):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/396126/fa

    IEEE: کپی

    آناهیتا خدابخشی کولایی، لیلا متین، محمدرضا فلسفی نژاد، و اکرم ثناگو، “بررسی بسته آموزشی آگاهی افزایی تغییرات بلوغ بر تاب آوری و تحمل پریشانی نوجوانان دختر،” روان پرستاری، vol. 7، no. 1 ، pp. 1–8، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396126/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button