مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,770
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

682
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: زمینه های منجی گرایی در آیین هندو (عنوان عربی: موضوع المنجی والمنقذ فی التعالیم الهندوسیة)

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 117

کلیدواژه

مهربابا (کلیدواژه عربی: المنقذ الموعودQ2
مهر بابا)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:برخی کتاب های مقدس آیین هندو, از منجی موعودی به نام «کلکی» سخن گفته اند. کلکی, آخرین تجسم زمینی ویشنو, یکی از سه خدای بزرگ هندویی است که در آخرالزمان برای نجات دین و کمک به مومنان تجسد پیدا خواهد کرد. تجسد خدا بر زمین, در اصطلاح هندویی «اوتاره» نامیده می شود. لذا مفهوم منجی در آیین هندو با مفهوم اوتاره ارتباط پیدا کرده و این ارتباط معنایی, باعث شده که برخی از معلمان معنوی هند, خود را اوتاره و حتی منجی موعود بنامند. بنابراین, مفهوم منجی موعود در نوشتار حاضر در دو سطح در آیین هندو بررسی می شد: نخست, در سطح متون دینی که در آن به آمدن منجی مشخصی برای احیای دین بشارت داده شده است؛ و دوم, در سطح باورهای عامیانه و رایج آیین هندو که اعتقاد دارد هر مرتاض, گورو و معلم معنوی که ادعای تجربه درک خدا و وحدت داشته باشد؛ اوتاره خداوند است. این نوشتار بر آن است تا نشان دهد در آیین هندو یک منجی موعود شخصی در آخرالزمان پیش گویی شده است که در پایان عصر کنونی که عصر تاریکی نامیده می شود؛ خواهد آمد و افرادی در این آیین خود را اوتاره نامیده و می نامند؛ معنای منجی را به سطح دین عامیانه تقلیل داده اند. چکیده عربی:تتحدث بعض من الکتب المقدسة فی الدیانة الهندوسیة و تعالیمها عن المنقذ الموعود و تنعته بإسم (الکلکی) و یعتقد هؤلاء بإن الکلکی هو آخر تجسیم للإله الاعلی أو الحقیقة العلیا فی الأرض و هو واحد من ثلاثة إلهات یؤمن بها الهندوس و یعملون علی تقدیسها و یعتقدون إنه سوف یتجسد فی آخر الزمان و یظهر ذلک الإله من أجل إنقاذ الدین و مساعدة المؤمنون و إنتشالهم من الوضع المأساوی الذین یمرون به ویطلق عملیة تجسید الإلهه فی الأرض حسب المصطلح الهندوسی اسم (الأوتاره), و من هنا فإن مفهوم المنقذ فی التعالیم الهندوسیة و مفهوم الأوتاره قد ارتبطا بعضهما مع الآخر ارتباطا وثیقا و لایمکن الإنفکاک بینهما, و هذا الإرتباط فی المعنی جعل بعض من المعلمین المعنویین للهندوس یسمون أنفسهم بإسم «اوتاره» و حتی أن الکثیر منهم یرون إنهم هم من وعدت بهم تلک الدیانة, و أخذت هذه المقالة علی عاتقها البحث والغور فی التعالیم الهندوسیة وذلک فی مجالین المجال الأول هو علی مستوی النصوص الدینیة لها والتی تبشر بمجئ المنقذ والمنجی المعین والذی یتمکن من إحیاء الدین والمجال الثانی هو علی مستوی المعتقدات العامة التی إنتشرت فی تلک التعالیم والتی تری بإن کل مرتاض و معلم معنوی والذی بإمکانه من الوصول الی حقیقة الإلهه و یدعی فی درکها یمکن ان یکون «اوتاره» و تبغی هذه المقالة الی التوصل الی حقیقة مفادها الی ان التعالیم الهندوسیة قد تنبأت بوجود منقذ موعود فی آخر الزمان سوف یظهر فی نهایة العصر الحالی والتی أطلقت علیه اسم (عصر الظلمة) ولاشک فإن الأشخاص الذین اسموا أنفسهم فی تلک التعالیم بإسم الاوتاره و من یطلق لقب ذلک علیه قد عملوا علی تقلیل من شأنیة و مکانة المنقذ فی الوسط الدینی العام و معناه الواقعی و خلق صورة مبنیة فی إطارها علی اساس التزیف و قلب الحقائق.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری، ابوالقاسم. (1392). عنوان فارسی: زمینه های منجی گرایی در آیین هندو (عنوان عربی: موضوع المنجی والمنقذ فی التعالیم الهندوسیة). انتظار موعود، 13(43)، 91-117. SID. https://sid.ir/paper/396867/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری ابوالقاسم. عنوان فارسی: زمینه های منجی گرایی در آیین هندو (عنوان عربی: موضوع المنجی والمنقذ فی التعالیم الهندوسیة). انتظار موعود[Internet]. 1392؛13(43):91-117. Available from: https://sid.ir/paper/396867/fa

    IEEE: کپی

    ابوالقاسم جعفری، “عنوان فارسی: زمینه های منجی گرایی در آیین هندو (عنوان عربی: موضوع المنجی والمنقذ فی التعالیم الهندوسیة)،” انتظار موعود، vol. 13، no. 43، pp. 91–117، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/396867/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button