مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,987
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,169
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی و نقد کتاب های درسی زبان انگلیسی پراسپکت و ویژن 1 از منظر توانش ارتباطی بینافرهنگی و فرافرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 139

چکیده

 هدف از اجرای این پژوهش, ارزیابی و نقد کتاب های درسی تازه تالیف زبان انگلیسی پایه های هفتم, هشتم, نهم موسوم به پراسپکت (Prospect 1, 2, 3) و پایه دهم موسوم به ویژن1 (Vision1) مدرسه های ایران از منظر توانش ارتباطی بین فرهنگی[1] و فرافرهنگی[2] است. چهارچوب نظری این پژوهش که به روش کیفی است بر اساس مدل های توانش فرافرهنگی لیدیکوت[3] (2000) و توانش ارتباطی بین فرهنگی بایرام[4] (1997 و 2009) (Intercultural and Metacultural Communicative Competence) بود. برای اجرای پژوهش, نخست این مجموعه کتاب های درسی از منظر توانش ارتباطی بین فرهنگی و فرافرهنگی, بررسی کیفی و ذهنی شد. سپس, با 22 معلم زبان انگلیسی دارای تجربه در تدریس این کتاب ها, مصاحبه ای نیمه ساختاریافته صورت گرفت. مصاحبه ها ضبط شده و سپس مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. یافته ها نشان دهنده آن بود که این کتاب ها, شامل برخی جنبه های فرهنگ بومی با تاکید بر دستور زبان و کارکردهای زبانی است ولی به توسعه توانش فرافرهنگی و بین فرهنگی توجه نشده است. همچنین, دو الگوی اصلی «گسستگی فرهنگ از زبان» و «ایرانیزه کردن گفتمان و محتوای کتاب» از داده های مصاحبه استخراج شد. نتیجه گیری می شود که علاوه بر توجه به فرهنگ بومی در نگارش مطالب این کتاب ها, وفاداری به «رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه»[5] که شالوده این کتاب بومی بر آن است, ضرورت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سودمندافشار، حسن، رنجبر، ناصر، یوسفی، مسلم، و افشار، نصراله. (1397). ارزیابی و نقد کتاب های درسی زبان انگلیسی پراسپکت و ویژن 1 از منظر توانش ارتباطی بینافرهنگی و فرافرهنگی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 8(21 )، 107-139. SID. https://sid.ir/paper/397317/fa

    Vancouver: کپی

    سودمندافشار حسن، رنجبر ناصر، یوسفی مسلم، افشار نصراله. ارزیابی و نقد کتاب های درسی زبان انگلیسی پراسپکت و ویژن 1 از منظر توانش ارتباطی بینافرهنگی و فرافرهنگی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی[Internet]. 1397؛8(21 ):107-139. Available from: https://sid.ir/paper/397317/fa

    IEEE: کپی

    حسن سودمندافشار، ناصر رنجبر، مسلم یوسفی، و نصراله افشار، “ارزیابی و نقد کتاب های درسی زبان انگلیسی پراسپکت و ویژن 1 از منظر توانش ارتباطی بینافرهنگی و فرافرهنگی،” مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، vol. 8، no. 21 ، pp. 107–139، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397317/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button