Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

539
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

588
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و بررسی اثربخشی برنامه آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ بر خودپنداره دانش آموزان دختر نابینا

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: نابینایی وضعیت جسمانی آسیب دیده با عوارض شدید هیجانی است؛ بنابراین این پژوهش به منظور تدوین و تعیین اثربخشی برنامه آموزش جسمی, شناختی و هیجانی بلوغ بر خود پنداره دانش آموزان دختر نابینا صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح (پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان دختر ابتدایی که در مدارس نابینای دخترانه شهر تهران مشغول به تحصیل بودند, تشکیل دادند. نمونه پژوهش عبارت بود از 30 نفر از دانش آموزان پایه های مذکور که به شیوه تصادفی انتخاب شده و در گروه های آزمایش و کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند. برنامه آموزشی مسائل جسمانی, شناختی و هیجانی بلوغ طی 10 جلسه 90 دقیقه ای (دوبار در هفته) در مدرسه نابینایان بر گروه آزمایش اجرا گردید. به منظور ارزیابی خودپنداره دانش آموزان نابینا از پرسشنامه خودپنداره پیرزهریس (1969) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه آموزش جسمی, شناختی و هیجانی بلوغ در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل, به طور معناداری افزایش خودپنداره و ابعاد آن به جز اضطراب در مرحله پس آزمون را در پی داشته است (0٫ 001˂ P). نتیجه گیری: نتایج بیانگر این بود که برنامه آموزش جسمی, شناختی و هیجانی بلوغ روشی موثر برای رشد خودپنداره در جهت افزایش رفتار, وضعیت شناختی و ذهنی, ظاهر و ویژگی جسمانی, محبوبیت, شادی و رضایت مندی در دانش آموزان دختر نابینا است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اصغری ملامحمود، فاطمه، شریفی درآمدی، پرویز، فرخی، نورعلی، و مقدس، علیرضا. (1397). تدوین و بررسی اثربخشی برنامه آموزش جسمی, شناختی و هیجانی بلوغ بر خودپنداره دانش آموزان دختر نابینا. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/397923/fa

    Vancouver: کپی

    اصغری ملامحمود فاطمه، شریفی درآمدی پرویز، فرخی نورعلی، مقدس علیرضا. تدوین و بررسی اثربخشی برنامه آموزش جسمی, شناختی و هیجانی بلوغ بر خودپنداره دانش آموزان دختر نابینا. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/397923/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه اصغری ملامحمود، پرویز شریفی درآمدی، نورعلی فرخی، و علیرضا مقدس، “تدوین و بررسی اثربخشی برنامه آموزش جسمی, شناختی و هیجانی بلوغ بر خودپنداره دانش آموزان دختر نابینا،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/397923/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا