مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

542
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل کاربرد تکواژهای وابسته به اسم در نوشتار دانش آموزان دوزبانه ی ترکی آذربایجانی-فارسی بر اساس انگاره ی چهار تکواژ

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 164

چکیده

 هدف از انجام این پژوهش, مطالعه ی کاربرد تکواژهای وابسته به اسم فارسی در نوشتار دانش آموزان دوزبانه ی ترکی آذربایجانی-فارسی, بر اساس انگاره ی چهار تکواژ است. داده ها از نوشته های 80 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدائی مناطق روستایی شهرستان مشگین شهر گردآوری شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است. ابتدا تکواژهای وابسته به اسم فارسی در چارچوب انگاره ی چهار تکواژ, به تکواژهای نظام مند متقدم (تکواژ نکره ی "یک", تکواژهای جمع ساز, کمی نماها و. . . ), تکواژهای نظام مند پیونددهنده ی متأخر (کسره ی اضافه و حرف ربط "که") و تکواژ نظام مند بیرونی متأخر (نشانه ی مفعولی) دسته بندی شدند. سپس با ارائه ی آمار توصیفی از کاربرد صحیح تکواژها, مشخص شد که دانش آموزان هر دو پایه بر تکواژ نظام مند بیرونی متأخر اسم, نسبت به تکواژهای نظام مند متقدم آن, دیرتر و سخت تر تسلط پیدا می کنند. به نظر می رسد که بین ماهیت انواع مختلف تکواژها (فعال شدن تکواژها در سطوح انتزاعی تولید گفتار) و ترتیب فراگیری آن ها ارتباطی وجود دارد. تکواژهای نظام مند بیرونی متأخر در سطح متأخرتر فرایند تولید انتزاعی, با فراخوان چارچوب نحوی-ساختواژی زبان مقصد انتخاب می شوند. اما انتخاب تکواژهای نظام مند متقدم به صورت غیرمستقیم در سطح مفهومی-واژگانی و همزمان با انتخاب مستقیم تکواژهای محتوایی, صورت می گیرد. یافته های این تحقیق تأییدی بر کارآمدی انگاره ی چهار تکواژ در تبیین ترتیب فراگیری تکواژهای زبان دوم به حساب می آید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، عبدالحسین. (1397). تحلیل کاربرد تکواژهای وابسته به اسم در نوشتار دانش آموزان دوزبانه ی ترکی آذربایجانی-فارسی بر اساس انگاره ی چهار تکواژ. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 7(2 (پیاپی 16) )، 147-164. SID. https://sid.ir/paper/399016/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری عبدالحسین. تحلیل کاربرد تکواژهای وابسته به اسم در نوشتار دانش آموزان دوزبانه ی ترکی آذربایجانی-فارسی بر اساس انگاره ی چهار تکواژ. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1397؛7(2 (پیاپی 16) ):147-164. Available from: https://sid.ir/paper/399016/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحسین حیدری، “تحلیل کاربرد تکواژهای وابسته به اسم در نوشتار دانش آموزان دوزبانه ی ترکی آذربایجانی-فارسی بر اساس انگاره ی چهار تکواژ،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 7، no. 2 (پیاپی 16) ، pp. 147–164، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399016/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button