نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    3-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    475
  • دانلود: 

    571
چکیده: 

ماهیت و تفاوت زبان پریشی ناشی از آسیب به ساختارهای قشری و زیرقشری مغز در بیماران دو/ چندزبانه یکی از مهم-ترین و جدیدترین موضوع ها در پژوهش های مربوط به عصب شناختی زبان می باشد. در این مقاله، اختلالات و الگوی بازگشت زبانی دو بیمار زبان پریش دوزبانه ی ترکی آذربایجانی-فارسی با آسیب زیرقشری، با استفاده از آزمون زبان پریشی دوزبانه، مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع میدانی بود و تجزیه و تحلیل داده ها به صورت توصیفی انجام شد. جامعه ی آماری شامل بیماران زبان پریش دوزبانه ی استان زنجان با آسیب زیرقشری می باشد. از میان آن ها، دو بیمار برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها و ارزیابی رفتار زبانی آزمودنی ها، از نسخه ی زبان ترکی آذربایجانی و نسخه ی زبان فارسی آزمون زبان پریشی دوزبانه استفاده شد . با توجه به یافته های پژوهش، نوع زبان پریشی بیمار اول در هر دو زبان زبان-پریشی بروکا تشخیص داده شد. زبان پریشی بیمار دوم در زبان ترکی آذربایجانی، از نوع زبان پریشی بروکا و در زبان فارسی، زبان پریشی زیرقشری در نظر گرفته شد. بنابراین، بر اساس نوع زبان پریشی و ناحیه ی آسیب دیده در مغز آزمودنی های این پژوهش، به نظر می رسد که وجود آسیب در بخش زیرقشری مغز در افراد دوزبانه، الزاماً به زبان پریشی یکسان در زبان اول و دوم بیمار منجر نمی شود. علاوه بر این، الگوی بازگشت زبانی بیمار اول الگوی موازی و الگوی بازگشت زبانی بیمار دوم، الگوی متمایز تشخیص داده شد. نتایج نشان دادند که تفاوت در عملکرد نحوی بیماران با آسیب زیرقشری، در چارچوب انگاره ی حافظه اخباری و راهبردی و نظریه ی عصبی-زبان شناختی دوزبانگی قابل تبیین است. در پایان، پیشنهادهای پژوهشی و آموزشی نیز ارائه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 571 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    21-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    383
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

این مقاله می کوشد با معرفی اصول دستور آموزشی که رویکردی نوین در آموزش دستور به زبان دوم آموزان به شمار می رود، به ارزیابی محتوای دستور در متن های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بپردازد. برای دست یابی به این هدف نخست اصول دستور آموزشی معرفی شده اند. این اصول مبانی نظری پژوهش حاضر به شمار می روند. در ادامه بازبینه ای بر پایه ی توجه به شکل اجرایی همین اصول طراحی شده است و پس از تأیید رواییِ محتوایی آن، دویست و شش عنوان از متن های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (1334-1396) که در کتاب شناسی های معتبر معرفی شده اند و آموزش دستور بخشی از محتوای این آثار بوده است، براساس بازبینه ارزیابی شده اند. براساس یافته های این پژوهش و مطابق بررسی کتاب های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان بیش از شصت درصد آثار منتشر شده در این زمینه یا به آموزش دستور توجه نداشته اند یا برپایه ی سلیقه و تجربه ی مؤلف به موضوع دستور پرداخته اند. همچنین در میان حدود یازده درصد از آثار نسبتاً مطلوب، هیچ کتابی به سطح میانی یا پیشرفته اختصاص ندارد، از همین رو پژوهش و تدوین کتاب های کاربردی مبتنی بر دستور آموزشی در زمینه ی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان بیش از پیش ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 383

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گل پور لیلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    45-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    320
  • دانلود: 

    90
چکیده: 

با توجه به پیشرفت های زیادی که در امر آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در چند سال اخیر انجام گرفته است؛ اما هنوز کاستی هایی نیز به چشم می خورد که یکی از این کاستی ها ارزشیابی مهارت های زبان فارسی است. مهارت نوشتاری توانایی خلق کلمات و بیرون کشیدن ایده ها از ذهن و همچنین توانایی انتقاد کردن از آن ها می باشد، برای این که زبان آموز تصمیم بگیرد که کدام یک از آن ها را به کار برد. آزمون نوشتاری نیز یک آزمون تولیدی و محصول محور است. بنابراین در این پژوهش سعی شده است راهکارهای ارزشیابی مهارت نوشتاری و کنش های نوشتاری مانند کنش تقلیدی، فشرده، واکنشی و گسترده و انواع سؤالات آزمون نگارش از قبیل سؤال پایه، سؤال چارچوب دار و سؤال متن محور مورد بررسی قرار گیرد. درادامه با توجه به اهمیت خطاهای نظام مند فارسی آموزان در امر سازمان دهی مواد آموزشی، انتخاب روش تدریس مناسب و آزمون سازی، 20 خطای نحوی فارسی آموزان که دارای بسامد بالایی در برگ نوشته های فارسی زبانان است، مورد واکاوی قرار گرفته اند که این خطاها شامل حذف عناصر دستوری و واژگانی، اضافه کردن عناصر غیرضروری یا نادرست، انتخاب یک عنصر نادرست و جایگزین کردن آن با عنصر درست و چینش و ترتیب نادرست عناصر می باشد که باید در امر سازمان دهی مواد آموزشی، انتخاب روش تدریس مناسب و آزمون سازی به آن توجه کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 320

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 90 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    69-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    259
  • دانلود: 

    580
چکیده: 

نظام خودهای انگیزشی زبان دوم جدیدترین مدل انگیزشی ارائه شده در حوزه زبان دوم است. یکی از مفاهیم بنیادین در این نظام به ظرفیت انگیزشی موجود در خودپنداره های شخص از خودش در جریان یادگیری یک زبان جدید اشاره می کند. به منظور واکاوی این ظرفیت انگیزشی، پژوهش حاضر به بررسی انگیزش گروهی از فارسی آموزان سطح مقدماتی و میانی در آغاز ترم تحصیلی (پیش از انجام تکالیف انگیزشی) و پایان ترم (پس از انجام تکالیف انگیزشی)، بر اساس پیشینه ی زبانی و جنسیت آنان می پردازد. بدین منظور 96 نفر از فارسی آ موزان چینی و عرب زبان در ابتدا و انتهای ترم به پرسش نامه ی نظام خودهای انگیزشی زبان دوم پاسخ دادند. نتایج تحقیق نشان داد در هر مرحله از جمع آوری داده ها مؤلفه های موجود در این نظام (خودهای آرمانی، بایدی و تجربیات یادگیری) بازنمودهای متفاوتی داشتند. به علاوه، نتایج آزمون تی به ترتیب حاکی از وجود و عدم وجود تفاوت های معنادار بین نمرات فارسی آ موزان در برخی از این مؤلفه ها در سطوح مقدماتی و میانی بود. بخش دیگری از یافته های پژوهش حاضر بر وجود تفاوت های معنادار در خود بایدی فراگیران مرد و زن در هر دو مرحله پیش و پس آزمون صحه گذاشت. در پایان نتایج، تلویحات1 و پیشنهاداتی برای تحقیقات بیشتر ارائه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 259

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 580 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    93-112
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    411
  • دانلود: 

    578
چکیده: 

به باور برخی صاحب نظران، بسیاری از عوامل دخیل در فرایند یادگیری زبان دوم به واسطه ی عامل عاطفی «انگیزش» نقش خود را ایفا می کنند. بر این اساس، آگاهی از انگیزش زبان آموزان می تواند به برنامه ریزان آموزش زبان دوم کمک کند تا در جهت افزایش کیفیت آموزش زبان دوم و دیگر جنبه های آن گام های مؤثرتری بردارند. در پژوهش حاضر، تلاش شده است میزان انگیزش و جهت گیری دانشجویان ترکی زبانِ رشته ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آنکارا در یادگیری زبان فارسی مورد بررسی قرار گیرد. نمونه ی تحقیق شامل 80 دانشجوی دوره ی کارشناسی رشته ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آنکارا بود. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل، پرسش نامه ای متشکل از آزمون های «نگرش نسبت به یادگیری زبان»، «شدت انگیزشی»، «اشتیاق» و «جهت گیری»که همگی برگرفته از پرسش نامه ی «نگرش/انگیزش» گاردنر (Gardner, 1985b)» بود، بین آزمودنی ها توزیع شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از وجود نگرش مثبت بالاتر از میانگین (نمره ی 36 از 40)، شدت انگیزشی بالاتر از میانگین (نمره ی 22 از 24)، و اشتیاق بسیار بالای (نمره ی 19. 25 از 21) آزمودنی ها بود. مجموع این سه نمره نشان گر بالا بودن میزان انگیزش (نمره ی آزمودنی های پسر 75. 20 از 85 و نمره ی آزمودنی های دختر 79. 30 از 85) آزمودنی ها در یادگیری زبان فارسی بود. در زمینه ی جهت گیری آزمودنی ها هم، این نتیجه به دست آمد که %77. 5 آزمودنی ها (%83 دختر و %72 پسر) دارای جهت گیری یکپارچه و بقیه ی آزمودنی ها، یعنی %22. 5 آن ها (%17 دختر و %28پسر)، دارای جهت گیری ابزاری در یادگیری زبان فارسی بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 411

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    113-128
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    670
  • دانلود: 

    690
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی سبک های مدیریت کلاس بر مهارت های راهبردی فراشناختی، هیجانی نارساخوانی دانشجویان غیرایرانی و ایرانی انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان غیرایرانی و ایرانی دانشگاه شیراز است که در سال تحصیلی 96-1395در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. از میان 700 دانشجوی ایرانی و غیرایرانی، تعداد 120 دانشجوی ایرانی و 120 دانشجوی غیرایرانی با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه ی کرجسی و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای در دانشکده های شهر شیراز بود. ابزار گردآوری داده ها در سبک مدیریت کلاس پرسش نامه ی محقق ساخته بود و متغیر مهارت های راهبردی فراشناختی نیز با استفاده از پرسش نامه ی خود گزارشی اسپرلینگ که روایی آن با روش پانل متخصصان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است، ارزیابی گردید. داده ها به کمک روش آماری تحلیل واریانس، اسپیرمن و تی مستقل تحلیل شدند. یافته های پژوهش بیانگر این مطلب است که بین سبک های مدیریت کلاس (مداخله گر، تعاملی و غیر مداخله گر) در دو گروه (دانشجویان غیرایرانی و ایرانی) تفاوت معناداری وجود دارد، بدین ترتیب که سبک های مدیریت کلاس (مداخله گر، تعاملی و غیر مداخله گر) در بین دانشجویان ایرانی در مقایسه با دانشجویان غیرایرانی در سطح بالایی قرار دارد. همچنین، از دیدگاه دانشجویان (ایرانی-غیرایرانی) دانشگاهِ شیراز در رابطه با سبک مدیریت کلاس در سه حوزه ی (غیرمداخله گر، مداخله گر، تعاملی)، سبک مدیریت کلاس تعامل گرا در بین دانشجویان ایرانی بیشترین میانگین و سبک مدیریت کلاس غیرمداخله گر کمترین میانگین را داشت و در بین دانشجویان غیرایرانی، سبک مدیریت کلاس تعامل گرا بیشترین میانگین و سبک مدیریت کلاس مداخله گر کمترین میانگین را داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 670

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 690 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شاه حسینی فائقه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    129-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    305
  • دانلود: 

    525
چکیده: 

مطالعه ی حاضر به بررسی جملاتی می پردازد که در آن ها از افعال حرکتی استفاده شده است. تشخیص گذرایی برای زبان آموزان آنجا اهمیت می یابد که باید سازه ی مفعولی را تشخیص داده و پس از آن حرف نشانه ی "را" بگذارند و تشخیص دهند که آیا با ساختی که روبرو هستند قابلیت مجهول پذیری دارد یا خیر. از آنجا که زبان آموزان شم زبانی فارسی زبانان را ندارند، بنابراین گاهی تشخیص گذرایی مسئله ای دشوار در تدریس و یادگیری می نماید. همچنین مفهوم سازی فعل های حرکتی برای زبان آموزان دشوار است. از این رو، در پژوهش حاضر سعی شد، پس از طبقه بندی فعل های حرکتی، مشخصات گذرایی نیز در کنار آن ها عاملی برای پیش بینی در نظر گرفته شود. شرکت کنندگان در این پژوهش 24 زبان آموز سطح پنجم کالج بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که در دو گروه 12 نفری بررسی شدند. گروه اول، به عنوان گروه آزمون در نظر گرفته شد و بنا بر شناخت و استفاده از مفاهیم نظری تالمی (Talmy, 2000) تحت آموزش قرار گرفتند. در حالی که برای گروه دوم، یا گروه شاهد، آموزش از طریق روش مشخصی انجام نگرفته است. در نهایت، میزان بررسی کلی مدرس و آزمون کتبی نیز نشان داد که گروه آزمون درک بهتری در تشخیص فعل های جدید دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 305

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 525 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حیدری عبدالحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    147-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    230
  • دانلود: 

    585
چکیده: 

هدف از انجام این پژوهش، مطالعه ی کاربرد تکواژهای وابسته به اسم فارسی در نوشتار دانش آموزان دوزبانه ی ترکی آذربایجانی-فارسی، بر اساس انگاره ی چهار تکواژ است. داده ها از نوشته های 80 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدائی مناطق روستایی شهرستان مشگین شهر گردآوری شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است. ابتدا تکواژهای وابسته به اسم فارسی در چارچوب انگاره ی چهار تکواژ، به تکواژهای نظام مند متقدم (تکواژ نکره ی "یک"، تکواژهای جمع ساز، کمی نماها و. . . )، تکواژهای نظام مند پیونددهنده ی متأخر (کسره ی اضافه و حرف ربط "که") و تکواژ نظام مند بیرونی متأخر (نشانه ی مفعولی) دسته بندی شدند. سپس با ارائه ی آمار توصیفی از کاربرد صحیح تکواژها، مشخص شد که دانش آموزان هر دو پایه بر تکواژ نظام مند بیرونی متأخر اسم، نسبت به تکواژهای نظام مند متقدم آن، دیرتر و سخت تر تسلط پیدا می کنند. به نظر می رسد که بین ماهیت انواع مختلف تکواژها (فعال شدن تکواژها در سطوح انتزاعی تولید گفتار) و ترتیب فراگیری آن ها ارتباطی وجود دارد. تکواژهای نظام مند بیرونی متأخر در سطح متأخرتر فرایند تولید انتزاعی، با فراخوان چارچوب نحوی-ساختواژی زبان مقصد انتخاب می شوند. اما انتخاب تکواژهای نظام مند متقدم به صورت غیرمستقیم در سطح مفهومی-واژگانی و همزمان با انتخاب مستقیم تکواژهای محتوایی، صورت می گیرد. یافته های این تحقیق تأییدی بر کارآمدی انگاره ی چهار تکواژ در تبیین ترتیب فراگیری تکواژهای زبان دوم به حساب می آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 230

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 585 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button