Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

412
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

688
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش گروهی مثبتنگری بر سلامت روانشناختی در مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 72

چکیده

 مقدمه: سلامت روانشناختی در مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم به دلیل مشکلات بسیاری که با آن مواجه هستند, کاهش مییابد. بنابراین باید به دنبال روش هایی برای بهبود ویژگی های روانشناختی آنها بود. در نتیجه هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش گروهی مثبت نگری بر سلامت روانشناختی در مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم بود. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم شهر اهواز در فصل بهار سال 1331 بودند. نمونه پژوهش 48 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی به کمک قرعه کشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمون 8 جلسه 38 دقیقه ای با روش مثبت نگری آموزش دید و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های ناگویی خلقی تورنتو, امید به زندگی و سرسختی روانشناختی بودند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین گروهها از نظر ناگویی خلقی, امید به زندگی و سرسختی روانشناختی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش گروهی مثبت نگری باعث کاهش ناگویی خلقی و افزایش امید به زندگی و سرسختی روانشناختی در مادران >8/ دارای کودک مبتلا به اوتیسم شد ) 881 P. ) نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت آموزش گروهی مثبت نگری بر بهبود ناگویی خلقی, امید به زندگی و سرسختی روانشناختی در مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم بود. بنابراین روش آموزش گروهی مثبت اندیشی میتواند برای مداخلات مرتبط با سلامت روانشناختی از جمله کاهش ناگویی خلقی و افزایش امید به زندگی و سرسختی روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حلاجانی، فاطمه، جامعی نژاد، فرحناز، دشت بزرگی، زهرا، و اسماعیلی شاد، بهرنگ. (1398). تأثیر آموزش گروهی مثبتنگری بر سلامت روانشناختی در مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 5(4 )، 65-72. SID. https://sid.ir/paper/399271/fa

    Vancouver: کپی

    حلاجانی فاطمه، جامعی نژاد فرحناز، دشت بزرگی زهرا، اسماعیلی شاد بهرنگ. تأثیر آموزش گروهی مثبتنگری بر سلامت روانشناختی در مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم. پژوهش توانبخشی در پرستاری[Internet]. 1398؛5(4 ):65-72. Available from: https://sid.ir/paper/399271/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه حلاجانی، فرحناز جامعی نژاد، زهرا دشت بزرگی، و بهرنگ اسماعیلی شاد، “تأثیر آموزش گروهی مثبتنگری بر سلامت روانشناختی در مادران دارای کودک مبتلا به اوتیسم،” پژوهش توانبخشی در پرستاری، vol. 5، no. 4 ، pp. 65–72، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/399271/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button