مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,006
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

587
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان رضایت مندی مراجعه کنندگان واحد مراقبت های پیش از زایمان در بیمارستان های دولتی شهر رشت

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 37

چکیده

 مقدمه: هدف از مراقبت های پره ناتال کاهش مرگ و میر و ناخوشی مادران و نوزادان با تشخیص زودهنگام, درمان یا پیشگیری است. این مراقبت ها علاوه بر مزایای انسانی, مزایای اقتصادی بسیاری برای دولت دارد. امروزه رضایت مندی یک وسیله ارزشمند در ارزیابی عمکرد برنامه ریزان و مجریان سیستم های بهداشتی و درمانی و راه گشایی برای برنامه ریزی ارتقای شیوه های خدمات است.هدف: بررسی میزان رضایت مندی و عوامل موثر بر آن در واحدهای پره ناتال بیمارستان های دولتی شهر رشت.مواد و روش ها: در این پژوهش مقطعی - توصیفی 600 زن باردار مراجعه کننده به واحد خدمات پره ناتال در بیمارستان های دولتی (الزهرا و تامین اجتماعی) شهر رشت با روش نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای حاوی 1- اطلاعات دموگرافیک و 2- سوالات مربوط به رضایت مندی (نمره دهی بر اساس مقیاس لیکرت) بود. پس از جمع آوری و ورود داده ها تجزیه و تحلیل نهایی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.10 و آزمون های آماری تی تست(t-test)  و کای دو (Chi Square) انجام گرفت. (P<0.05) از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.نتایج: اکثر افراد مورد پژوهش, زیر 30 سال, اول زا, زیر دیپلم, خانه دار, ساکن شهر و تحت پوشش بیمه بودند. به طور کلی میزان رضایت مندی اکثریت زنان (%62.7) در حد متوسط بود, %37 راضی و تنها %0.3 ناراضی بودند. به تفکیک ابعاد رضایت مندی از نحوه ارتباط خدمات دهندگان %49.3, از نظر مهارت های حرفه ای %55.5, امکانات و دسترسی به دارو و اطلاعات %30.8, امکانات رفاهی %24, تجهیزات %9.2, سازماندهی %40.3, امکانات محیطی %40.5 و از نظر هزینه ها %23.1 راضی و بقیه دارای رضایت متوسط یا ناراضی بودند. مقایسه نتایج دو بیمارستان نشان داد که در نحوه ارتباط و برخورد خدمات دهندگان, امکانات دسترسی به دارو و خدمات, امکانات رفاهی, تجهیزات, مقیاس زمان و هزینه ها اختلاف آماری معنی داری بین دو بیمارستان وجود دارد (P<0.05).نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل میزان رضایت اکثر مراجعه کنندگان از خدمات پره ناتال در حد متوسط بود. در مقایسه دو بیمارستان به نظر می رسد رضایت مندی در بیمارستان تامین اجتماعی نسبت به بیمارستان الزهرا (س) از سطح بالاتری برخوردار بود. نتایج حاضر بیانگر وجود ضعف هایی در سیستم ارایه خدمات در جلب رضایت زنان باردار است. با مشخص شدن نقاط ضعف می توانیم برنامه ریزی مناسبی برای اصلاح مراقبت های پره ناتال به عمل آوریم.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شارمی، سیده هاجر، ظهیری سروری، زیبا، و زنده دل، مانوش. (1387). بررسی میزان رضایت مندی مراجعه کنندگان واحد مراقبت های پیش از زایمان در بیمارستان های دولتی شهر رشت. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 17(66)، 29-37. SID. https://sid.ir/paper/39998/fa

Vancouver: کپی

شارمی سیده هاجر، ظهیری سروری زیبا، زنده دل مانوش. بررسی میزان رضایت مندی مراجعه کنندگان واحد مراقبت های پیش از زایمان در بیمارستان های دولتی شهر رشت. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1387؛17(66):29-37. Available from: https://sid.ir/paper/39998/fa

IEEE: کپی

سیده هاجر شارمی، زیبا ظهیری سروری، و مانوش زنده دل، “بررسی میزان رضایت مندی مراجعه کنندگان واحد مراقبت های پیش از زایمان در بیمارستان های دولتی شهر رشت،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 17، no. 66، pp. 29–37، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/39998/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا