Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,378
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رضایت مندی مادران سزارین شده از مراقبت های ارایه شده در بیمارستان های دولتی و خصوصی تبریز

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 21

چکیده

 مقدمه: سلامتی حق انسان است و هر فرد حق مطالبه آن را دارد. رضایت بیمار از خدمات بیمارستانی یکی از مهم ترین شاخص های اثربخشی و کیفیت ارایه خدمات بخش های مختلف بیمارستان می باشد. یک بیمار راضی کلید موفقیت هر بیمارستانی است. سزارین یکی از روش های زایمانی است که پیچیده تر بودن مراقبت ها بر اهمیت کیفیت آن ها اثر گذار است. مساله مهمی که همواره در ارایه مراقبت ها مورد توجه قرار می گیرد, دستیابی به کیفیت مطلوب ارایه مراقبت و جلب رضایت مراقبت شوندگان می باشد.مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقایسه ای است که به صورت نمونه گیری سهمیه ای برروی 392 نفر از مادرانی که برای زایمان به یکی از بیمارستان  های دولتی یا خصوصی شهر تبریز مراجعه و به دلایل مامایی تحت جراحی سزارین قرار گرفته بودند, انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه دو قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک و سنجش رضایت مندی قبل و بعد از زایمان سزارین بود. برای آنالیز داده های آماری از آمار توصیفی, Independent t- test,ANOVA  و همبستگی خطی استفاده شد.یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش که رضایت مندی را در بعد جسمانی و اطلاعاتی بررسی کرد, نشان داد که رضایت مندی در بعد جسمانی بیشتر از اطلاعاتی بود, به طوری که در بیمارستان های دولتی در مراحل لیبر و بعد از زایمان سزارین رضایت مندی به ترتیب 87.5 و  100 درصد و در بیمارستان های خصوصی به ترتیب 81.7 و 100 درصد بود. رضایت مندی در بعد اطلاعاتی در بیمارستان های دولتی در مراحل لیبر و بعد از زایمان سزارین 0 و 69 درصد و در بیمارستان های خصوصی به ترتیب 0 و 62 درصد بود. تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که تفاوت در رضایت مندی مادران در هر دو بعد و در مرحله بعد از زایمان در بیمارستان های دولتی و خصوصی از نظر آماری معنی دار بود (P<0.001) و فقط در بعد اطلاعاتی در مرحله بعد از زایمان رابطه معنی داری از لحاظ آماری وجود نداشت (P=0.87).بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که سطح رضایت مندی در بعد جسمانی و اطلاعاتی در بیمارستان های دولتی بالاتر از بیمارستان های خصوصی است. از آنجا که رضایت مندی بیماران یکی از شاخص های مهم بررسی کیفیت مهارت در مراقبت های ارایه شده است, سنجش مستمر و منظم آن می تواتد در ارتقا کیفیت بیمارستان ها بسیار موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صحتی شفایی، فهیمه، آذری، سحر، و ابراهیمی، حسین. (1389). رضایت مندی مادران سزارین شده از مراقبت های ارایه شده در بیمارستان های دولتی و خصوصی تبریز. مجله پرستاری و مامایی، 5(19)، 13-21. SID. https://sid.ir/paper/166863/fa

    Vancouver: کپی

    صحتی شفایی فهیمه، آذری سحر، ابراهیمی حسین. رضایت مندی مادران سزارین شده از مراقبت های ارایه شده در بیمارستان های دولتی و خصوصی تبریز. مجله پرستاری و مامایی[Internet]. 1389؛5(19):13-21. Available from: https://sid.ir/paper/166863/fa

    IEEE: کپی

    فهیمه صحتی شفایی، سحر آذری، و حسین ابراهیمی، “رضایت مندی مادران سزارین شده از مراقبت های ارایه شده در بیمارستان های دولتی و خصوصی تبریز،” مجله پرستاری و مامایی، vol. 5، no. 19، pp. 13–21، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/166863/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا