Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

956
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

722
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر دارای افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 198 | صفحه پایان 208

چکیده

 سابقه و هدف: آموزش مهارت هایی که عواطف مثبت را افزایش می دهند, منجر به حل بهتر مشکل, افزایش حمایت اجتماعی و فواید دیگری می شوند که به عنوان عامل محافظتی و کاهنده افسردگی عمل می کنند. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه با روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر دارای افسردگی انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری یک ماه و نیمه و سه گروهی بود. نمونه پژوهش, 54 نفر از دانش آموزان دختر دارای افسردگی در مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند که برحسب معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای سنجش متغیر وابسته از پرسشنامه سرمایه عاطفی گل پرور در مراحل پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری استفاده شد. گروه های آزمایش تحت درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های تکرارشده و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر بر افزایش سرمایه عاطفی تاثیر داشتند (0/05P). نتیجه گیری: درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر, هر دو روشی موثر جهت افزایش سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر دارای افسردگی هستند. پس با آموزش آن ها می توان نوع عواطف دختران دانش آموز را نسبت به زندگی, تغییر و به تبع آن افسردگی را کاهش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کاظمی، آذر، گل پرور، محسن، و آتش پور، حمید. (1399). مقایسه تاثیر درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر دارای افسردگی. فیض، 24(2 )، 198-208. SID. https://sid.ir/paper/400029/fa

    Vancouver: کپی

    کاظمی آذر، گل پرور محسن، آتش پور حمید. مقایسه تاثیر درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر دارای افسردگی. فیض[Internet]. 1399؛24(2 ):198-208. Available from: https://sid.ir/paper/400029/fa

    IEEE: کپی

    آذر کاظمی، محسن گل پرور، و حمید آتش پور، “مقایسه تاثیر درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر دارای افسردگی،” فیض، vol. 24، no. 2 ، pp. 198–208، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400029/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا