مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

512
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر نگرش به وازکتومی در معلمین مرد شهر کرمان

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 27

کلیدواژه

رگ برداری (وازکتومی )Q4

چکیده

 در شهریور ماه سال 69 مجوز رسمی و قانونی انجام وازکتومی به مراکز بهداشتی و درمانی داده شده است ولی علیرغم آن هنوز به دلیل عوامل اقتصادی و فرهنگی و تصورات نادرست به آسانی مورد پذیرش قرار نمی گیرد. سوال این بود که آیا با در اختیار قرار دادن اطلاعات درست در مورد ماهیت وازکتومی می توان بر مقبولیت آن افزود و در نگرش نسبت به آن تغییر قابل ملاحظه ایجاد کرد؟ به همین منظور در یک پژوهش نیمه تجربی در سال 1375 با روش نمونه گیری چند مرحله ای 281 نفر از معلمین مرد شاغل در مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهر کرمان با یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته بامقیاس پنج درجه ای لیکرت مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از انجام پیش آزمون گروه تجربی در یک برنامه آموزشی مدون (با روش سخنرانی و وسیله کمک آموزشی چارت برگردان ) شرکت داده شدند و سپس نگرش آنها به وازکتومی در هر دو گروه بعد از ده روز مورد اندازه گیری قرار گرفت و نتایج با هم مقایسه شدند.یافته های حاصل از پژوهش اختلاف معنی داری را از نظر میانگین نمره نگرش گروه تجربی و کنترل قبل از آموزش و همچنین گروه کنترل را قبل و بعد از آموزش نشان نداد. بعد از آموزش میانگین نمره نگرش گروه تجربی (X̅=3.68 SD=0.99) بیش از گروه کنترل (X̅=3.29 SD=1.03) و دارای اختلاف معنی داری بود .(p<0.05)مقایسه میانگین نمره نگرش گروه تجربی قبل از آموزش SD=1.10) و (X̅=3.22 و بعد از آموزش SD=0.99) و (X̅=3.68 نیز تفاوت معنی داری را نشان داد .(P<0.05) درمقایسه نمرات نگرش به وازکتومی گروه تجربی بعد از آموزش بر حسب گروههای سنی , میزان تحصیلات , تعداد فرزندان پسر و دختر و همچنین اشتغال یا عدم اشتغال همسر هیچ گونه اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. به هرحال نتایج موید این نکته بود که حتی با برنامه های آموزشی کوتاه مدت امکان تغییر نگرشهای بهداشتی افراد وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ربانی، مسعود، و عباسی، عباس. (1381). بررسی‌ تاثیر آموزش‌ بر نگرش‌ به‌ وازکتومی‌ در معلمین‌ مرد شهر کرمان‌. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 11(42)، 21-27. SID. https://sid.ir/paper/40016/fa

    Vancouver: کپی

    ربانی مسعود، عباسی عباس. بررسی‌ تاثیر آموزش‌ بر نگرش‌ به‌ وازکتومی‌ در معلمین‌ مرد شهر کرمان‌. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1381؛11(42):21-27. Available from: https://sid.ir/paper/40016/fa

    IEEE: کپی

    مسعود ربانی، و عباس عباسی، “بررسی‌ تاثیر آموزش‌ بر نگرش‌ به‌ وازکتومی‌ در معلمین‌ مرد شهر کرمان‌،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 11، no. 42، pp. 21–27، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40016/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button