مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

856
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

929
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه بین جهت گیری اهداف و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی

صفحات

 صفحه شروع 446 | صفحه پایان 459

چکیده

 زمینه و هدف هیجانات برای یادگیری و پیشرفت دانش آموزان و دانشجویان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف این پژوهش تعیین رابطه بین جهت گیری اهداف پیشرفت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 99-1398 بود. روش و مواد پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی است که در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 به تحصیل اشتغال داشتند. براساس روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 391 نفر شامل 264 نفر دختر و 105 نفر پسر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های جهت گیری اهداف, راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و هیجانات پیشرفت استفاده شد. برای محاسبه رابطه بین متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون, و برای بررسی تاثیر متغیرهای پیش بین بر متغیر ملاک از آزمون رگرسیون گام به گام و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-24 انجام شد. یافته ها با افزایش جهت گیری هدف تسلط مدار گرایشی با میانگین (انحراف معیار) (4) 9/16, جهت گیری هدف عملکرد اجتنابی (2/4) 6/16, جهت گیری هدف عملکرد گرایشی (4) 1/17 و سبک های تنظیم هیجانی شناختی سازگار(7/12) 2/59, نمره هیجانات پیشرفت مثبت (6/20) 3/102 افزایش یافت (001/0>P) و نمره هیجانات پیشرفت منفی (9/29) 7/105 کاهش یافت (001/0>P). با افزایش سبک های تنظیم هیجانی شناختی ناسازگار با میانگین (انحراف معیار) (1/9) 1/41, هیجانات پیشرفت منفی (9/29) 7/105 افزایش یافت. جهت گیری هدف تسلط مدار گرایشی, سبک های تنظیم هیجانی شناختی سازگار و جهت گیری عملکرد گرایشی 6/31% از واریانس متغیر هیجانات پیشرفت مثبت دانشجویان را تبیین می کنند. همچنین مولفه های جهت گیری هدف تسلط مدار گرایشی, سبک های تنظیم هیجانی شناختی ناسازگار و سبک های تنظیم هیجانی شناختی سازگار20% از واریانس متغیر هیجانات پیشرفت منفی دانشجویان را تبیین می کنند. نتیجه گیری با افزایش نمرات مولفه های جهت گیری اهداف شامل جهت گیری هدف تسلط مدار گرایشی, جهت گیری هدف عملکرد اجتنابی و جهت گیری هدف عملکرد گرایشی, نمره هیجانات پیشرفت مثبت دانشجویان افزایش و هیجانات پیشرفت منفی کاهش یافت. همچنین با افزایش سبک های تنظیم هیجان شناختی سازگار, میزان هیجانات پیشرفت مثبت افزایش و میزان هیجانات پیشرفت منفی کاهش یافت. با افزایش سبک های تنظیم هیجان شناختی ناسازگار نیز هیجانات پیشرفت منفی افزایش یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین پور، حسن، حسینی نسب، سیدداود، و آزموده، معصومه. (1399). رابطه بین جهت گیری اهداف و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی. سلامت اجتماعی، 7(4 )، 446-459. SID. https://sid.ir/paper/400554/fa

    Vancouver: کپی

    امین پور حسن، حسینی نسب سیدداود، آزموده معصومه. رابطه بین جهت گیری اهداف و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی. سلامت اجتماعی[Internet]. 1399؛7(4 ):446-459. Available from: https://sid.ir/paper/400554/fa

    IEEE: کپی

    حسن امین پور، سیدداود حسینی نسب، و معصومه آزموده، “رابطه بین جهت گیری اهداف و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی،” سلامت اجتماعی، vol. 7، no. 4 ، pp. 446–459، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400554/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button