مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

950
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی مولفه های مسئولیت اجتماعی در کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی مبتنی برآموزه های نهج البلاغه

صفحات

 صفحه شروع 165 | صفحه پایان 189

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های مسیولیت اجتماعی در نهج البلاغه و انطباق آن با محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی 1399 بود. روش پژوهش, تحلیل محتوای تلفیقی بود. در بخش اول مولفه های مسیولیت پذیری از نهج البلاغه (به روش تحلیل و تفسیر مفهومی) استخراج شد و سپس براساس مولفه های احصاء شده به تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی به شیوه قیاسی پرداخته شد. مولفه های مستخرج از نهج البلاغه (شامل13 مولفه و25 زیرمولفه) عبارتند از: ملاطفت با حیوانات, محافظت از محیط طبیعی و انسانی, مودت و مهربانی با مردم, دگرخواهی, تاب آوری, عدالت ورزی, تکلیف محوری, حمایت گری, موعظه گری, سازگاری اجتماعی, همکاری و تعاون, نظم اجتماعی و مشارکت اجتماعی. در بخش دوم جامعه آماری جهت تحلیل محتوا, کتب مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی (پایه چهارم, پنجم و ششم) بود. مولفه های احصایی از نهج البلاغه به کتاب مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی عرضه شد. در نتیجه تحلیل محتوای این کتاب به شیوه کمی, در مجموع 605 مولفه در حوزه مسیولیت اجتماعی یافت شد, که از پراکندگی یکسانی در پایه های مختلف برخوردار نبود. در این بین پایه پنجم تعداد بیشتری از مولفه ها را در خود جای داده است. یافته ها نشان می دهد که هرچند میزان توجه به مولفه های مختلف در کتاب متفاوت است اما تمامی مولفه های مستخرج از نهج البلاغه در کتاب درسی مطالعات اجتماعی انعکاس دارند. براساس نتایج پژوهش توازن محتوی کتب مطالعات اجتماعی براساس مولفه های مسیولیت پذیری از نظرتصاویر, فعالیت ها و متن و همچنین میزان توجه به مهارت ها و محتوی دانشی, نگرشی در طراحی کتب مذکور پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی متعهد، زهرا، باختری، هاجر، و سیدین، زهراسادات. (1399). واکاوی مولفه های مسئولیت اجتماعی در کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی مبتنی برآموزه های نهج البلاغه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 8(15 )، 165-189. SID. https://sid.ir/paper/400701/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی متعهد زهرا، باختری هاجر، سیدین زهراسادات. واکاوی مولفه های مسئولیت اجتماعی در کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی مبتنی برآموزه های نهج البلاغه. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1399؛8(15 ):165-189. Available from: https://sid.ir/paper/400701/fa

    IEEE: کپی

    زهرا صالحی متعهد، هاجر باختری، و زهراسادات سیدین، “واکاوی مولفه های مسئولیت اجتماعی در کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی مبتنی برآموزه های نهج البلاغه،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 8، no. 15 ، pp. 165–189، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/400701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا