مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

342
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

557
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستم های فعال سازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر دارای نشانه های اضطراب

صفحات

 صفحه شروع 62 | صفحه پایان 70

چکیده

 مقدمه: دانش آموزان دارای نشانه های اضطراب با عوامل تنش زای متعدد جسمی و روانی روبرو هستند که به کاهش کیفیت زندگی آنان می انجامد. با توجه به ارتباط سیستم های فعال سازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان با طرحواره های ناسازگار اولیه, یکی از روش هایی که می تواند به این دانش آموزان کمک کند, طرحواره درمانی است. هدف: تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستم های فعال سازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر دارای نشانه های اضطراب. مواد و روش ها: پژوهش بصورت مداخله ای و از نوع پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 28 دانش آموز مقطع راهنمایی دارای نشانه های اضطراب شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بودند که بر پایه پرسشنامه اضطراب بک(1990) و ملاک های راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی(2013) شناسایی و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای گرد آوری داده ها از مقیاس سیستم های بازداری/ فعال سازی رفتاری(2005) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان(2001) پیش و پس از درمان استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه, مورد درمان گروهی با الگو طرحواره درمانی یانگ قرار گرفتند. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که درمان گروهی با مدل طرحواره درمانی بر بهبود سیستم های بازداری/ فعال سازی رفتاری و تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دارای نشانه های اضطراب تأثیر دارد (001/0>P). نتیجه گیری: برای رویارویی با نشانه های اضطراب دانش آموزان و بهبود تنظیم شناختی هیجان می توان از طرحواره درمانی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رهبرطارمسری، مرتضی، کشاورز، پروانه، ابوالقاسمی، عباس، رهبرکرباسدهی، ابراهیم، و رهبرکرباسدهی، فاطمه. (1397). اثر بخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستم های فعال سازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر دارای نشانه های اضطراب. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 27(108 )، 62-70. SID. https://sid.ir/paper/401730/fa

    Vancouver: کپی

    رهبرطارمسری مرتضی، کشاورز پروانه، ابوالقاسمی عباس، رهبرکرباسدهی ابراهیم، رهبرکرباسدهی فاطمه. اثر بخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستم های فعال سازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر دارای نشانه های اضطراب. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1397؛27(108 ):62-70. Available from: https://sid.ir/paper/401730/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی رهبرطارمسری، پروانه کشاورز، عباس ابوالقاسمی، ابراهیم رهبرکرباسدهی، و فاطمه رهبرکرباسدهی، “اثر بخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستم های فعال سازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان دختر دارای نشانه های اضطراب،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 27، no. 108 ، pp. 62–70، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/401730/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button