مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

170
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

488
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای درک و تولید مقوله های تصریفی اسم بین کودکان فارسی زبان بهنجار و با عملکرد بالا با سن تقویمی 9-7 سال مبتلا به اتیسم کودکان

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 42

چکیده

 مقدمه و اهداف: کودکان بهنجار زبان را در فاصله زمانی مشخصی فرا می گیرند, اما این امر در مورد کودکان طیف اتیسم به گونه دیگر است. در اختلال طیف اتیسم بنا به دلایلی تکلم کودک دچار نقص می گردد؛ به عبارت دیگر, یادگیری زبان با انحراف رشد زبانی همراه می شود. پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای درک و تولید مقوله های تصریفی اسم شامل شمار, معرفگی, حالت و مالکیت بین کودکان بهنجار و کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالای فارسی زبان با سن تقویمی مشابه 9-7 سال می پردازد. مواد و روش ها: داده های پژوهش حاضر به وسیله 3 خرده آزمون درک دستوری, تقلید جمله و تولید کلمه آزمون رشد زبان فارسی به دست آمده است. بدین منظور, از 15 کودک بهنجار مدارس معمولی و 15 کودک مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا از مدرسه اتیسم کرمان خواسته شد تا به این آزمون ها پاسخ دهند. در ادامه, برای مقایسه میانگین آزمون های مورد نظر و مقدار P آن ها در هر دو گروه از نرم افزار SPSS22 و آزمون t مستقل استفاده گردید. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد درک و تولید مقوله های تصریفی اسم در گروه کودکان بهنجار نسبت به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا بیشتر بود و تفاوت معناداری بین میانگین درک و تولید آنها در بین این دو گروه وجود داشت (0. 05>P). نتیجه گیری: به نظر می رسد که کودکان بهنجار عملکرد بهتری در درک و تولید مقوله های تصریفی اسم نسبت به کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آهنگر، عباسعلی، اطمینان، محمودرضا، رزم دیده، پریا، و ابراهیمی پور، فهیمه. (1399). بررسی مقایسه ای درک و تولید مقوله های تصریفی اسم بین کودکان فارسی زبان بهنجار و با عملکرد بالا با سن تقویمی 9-7 سال مبتلا به اتیسم کودکان. طب توانبخشی، 9(2 )، 33-42. SID. https://sid.ir/paper/403066/fa

    Vancouver: کپی

    آهنگر عباسعلی، اطمینان محمودرضا، رزم دیده پریا، ابراهیمی پور فهیمه. بررسی مقایسه ای درک و تولید مقوله های تصریفی اسم بین کودکان فارسی زبان بهنجار و با عملکرد بالا با سن تقویمی 9-7 سال مبتلا به اتیسم کودکان. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(2 ):33-42. Available from: https://sid.ir/paper/403066/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی آهنگر، محمودرضا اطمینان، پریا رزم دیده، و فهیمه ابراهیمی پور، “بررسی مقایسه ای درک و تولید مقوله های تصریفی اسم بین کودکان فارسی زبان بهنجار و با عملکرد بالا با سن تقویمی 9-7 سال مبتلا به اتیسم کودکان،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 2 ، pp. 33–42، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403066/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button