مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تکنولوژی انضباطی و بدن برساخته در داستان های مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 49

چکیده

 تقابل سازی روح و بدن و توجه به انسان به مثابه موجودی روحانی در دستگاه فلسفی افلاطون شکل گرفت. این دوگانه انگاری و تفکر دوشقی تا قرن بیست در بدنه فلسفه غرب جاری بود. اواخر قرن بیستم با مطالعات فیلسوف پدیدارشناس, موریس مرلوپونتی بدن و همبسته ها و وابسته های مفهومی-تصویری آن, نقطه کانونی پژوهش ها و مطالعات بسیاری شد. جامعه شناسی بدن, نظریه بدن, بدن فرهنگی و بدن گفتمانی, بدن را به مثابه متن/ پدیده ای فرهنگی-اجتماعی تحلیل و واکاوی می نمایند. هر گفتمانی, بدنی متفاوت با ریخت و سلوک بدنی مطلوب خویش را بازنمایی و بازآفرینی می کند. جستار حاضر از منظر جامعه شناسی بدن و با تکیه بر اندیشه های میشل فوکو داستان های مدرسه را بازخوانی و تحلیل می کند و نشان می دهد که چگونه تکنولوژی انضباطی در داستان های مدرسه با تکیه بر اصل رویت پذیری/ سراسربینی با مهندسی ساختمان-مدرسه, نظارت سلسله مراتبی, جزیی ترین رفتارهای بدنی را در هر مکانی, رصد می کند. نگاه میکروسکوپی, نقاط مقاومت دانش آموزان را با مجازات انضباطی, پاسخ می دهد و به این طریق, سوژه ها را تنبیه, پایگان مندی و قضاوت می کند. سوژه شدگی محصول دیگر تکنولوژی انضباطی است. مجریان انضباطی با خطاب های حیوانی (گوساله, الاغ, سگ و غیره) بدنی حیوانی به دانش آموزان تحمیل می کنند. در پروسه سوژه سازی, به تدریج همبسته های ریخت بدنی جدید در دانش آموزان نقش می بندد و آنها باور می کنند که چون حیوانات نفهم, کودن و بی شعورند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بی نظیر، نگین. (1398). تکنولوژی انضباطی و بدن برساخته در داستان های مدرسه. نقد و نظریه ادبی (ادب پژوهی)، 4(2 (8 پیاپی) )، 27-49. SID. https://sid.ir/paper/403649/fa

    Vancouver: کپی

    بی نظیر نگین. تکنولوژی انضباطی و بدن برساخته در داستان های مدرسه. نقد و نظریه ادبی (ادب پژوهی)[Internet]. 1398؛4(2 (8 پیاپی) ):27-49. Available from: https://sid.ir/paper/403649/fa

    IEEE: کپی

    نگین بی نظیر، “تکنولوژی انضباطی و بدن برساخته در داستان های مدرسه،” نقد و نظریه ادبی (ادب پژوهی)، vol. 4، no. 2 (8 پیاپی) ، pp. 27–49، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403649/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button