مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روابط متغیرهای باور-جهت انگیزشی و خلاقیت شناختی-شخصیتی به منظور تدوین و برازش مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 20

چکیده

 هدف: هدف از پژوهش, بررسی روابط باور/جهت انگیزشی و خلاقیت شناختی/ شخصیتی به منظور تدوین و برازش مدل پیش-بینی پیشرفت تحصیلی بود. روش: روش پژوهش از نظر هدف, کاربردی و از نظر گردآوری داده ها پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر(ریاضی, تجربی, انسانی) مقطع یازدهم دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی 97-98 بود (40859 =N). برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی خوشه ای, تعداد 400 دانش آموز از جامعه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری, شامل پرسشنامه های باورهای انگیزشی پینتریچ و دی گروت (1990), جهت گیری انگیزشی والرند (1992), خلاقیت تورنس فرم ب (1974, 1993), خلاقیت عابدی (1372) و معدل دانش آموزان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظرگرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیری و مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارSPSS و Amos انجام شد. یافته ها: در مدل تدوین شده تمامی ضرایب باور/جهت انگیزشی و خلاقیت شناختی/شخصیتی بر پیشرفت تحصیلی در سطح 01/0 معنادار بود و در مجموع این مدل توانست20% از تغییرات پیشرفت تحصیلی را پیش بینی کند. نتایج حاصل ازمدل سازی معادلات ساختاری SEM از روش تحلیل مسیر نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. نتیجه گیری: با اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت متغیرها, می توان به ارتقاء پیشرفت تحصیلی دست یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مردعلی، لیلا، پیرخائفی، علیرضا، و صداقتی فرد، مجتبی. (1400). بررسی روابط متغیرهای باور-جهت انگیزشی و خلاقیت شناختی-شخصیتی به منظور تدوین و برازش مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 10(4 )، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/403836/fa

    Vancouver: کپی

    مردعلی لیلا، پیرخائفی علیرضا، صداقتی فرد مجتبی. بررسی روابط متغیرهای باور-جهت انگیزشی و خلاقیت شناختی-شخصیتی به منظور تدوین و برازش مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی[Internet]. 1400؛10(4 ):1-20. Available from: https://sid.ir/paper/403836/fa

    IEEE: کپی

    لیلا مردعلی، علیرضا پیرخائفی، و مجتبی صداقتی فرد، “بررسی روابط متغیرهای باور-جهت انگیزشی و خلاقیت شناختی-شخصیتی به منظور تدوین و برازش مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی،” ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، vol. 10، no. 4 ، pp. 1–20، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403836/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button