مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,766
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

980
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن

صفحات

 صفحه شروع 388 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی ویژگی های روان سنجی و هنجاریابی پرسشنامه باور های اختلال خوردن کوپر و همکارانش (1997) انجام شد.روش: نمونه آماری این پژوهش دانش آموزان سال دوم دبیرستان 18 کلاس (403 نفر) بودند که از میان دبیرستان های دولتی دخترانه شهر تهران, به شیوه خوشه ای مرحله ای انتخاب شده بودند. تمام آزمودنی ها به نسخه فارسی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن و نسخه کوتاه پرسشنامه طرح واره ها یا باورهای ناسازگار هسته ای یانگ (1998) پاسخ دادند.یافته ها: روایی این پرسشنامه به وسیله شاخص های روایی همگرا و همزمان, و تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج تحلیل عوامل با استفاده از روش های مولفه های اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که این پرسشنامه از چهار عامل خودباوری های منفی, کنترل پرخوری, خودپذیری و پذیرش به وسیله دیگران تشکیل شده است. این عوامل بیش از 26/46 درصد واریانس کل را تبیین می کنند. روایی همگرای این پرسشنامه با محاسبه ضریب همبستگی زیرمقیاس های این پرسشنامه با یکدیگر و با کل پرسشنامه تایید شد که این ضرایب بین 31/0 تا 84/0 متغیر و معنادار بودند (01/p<0) روایی همزمان نیز با به کارگیری مقیاس باورهای ناسازگار اولیه برآورد شد که ضریب همبستگی میان این دو پرسشنامه 48/0 بود (01/p<0) اعتبار پرسشنامه باور های اختلال خوردن با روش های آلفای کرونباخ و روش دونیمه سازی تحلیل شد که به ترتیب ضرایب 89/0و 72/0 به دست آمد.نتیجه گیری: با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش, می توان گفت آزمون باور های اختلال خوردن به طور کلی می تواند ابزاری معتبر در ارزیابی باور های اختلال خوردن در جمعیت ایرانی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شائقیان، زینب، و وفایی، مریم. (1388). بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن. تازه های علوم شناختی، 11(2 (مسلسل 42))، 388-46. SID. https://sid.ir/paper/403915/fa

    Vancouver: کپی

    شائقیان زینب، وفایی مریم. بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1388؛11(2 (مسلسل 42)):388-46. Available from: https://sid.ir/paper/403915/fa

    IEEE: کپی

    زینب شائقیان، و مریم وفایی، “بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن،” تازه های علوم شناختی، vol. 11، no. 2 (مسلسل 42)، pp. 388–46، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/403915/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button