مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,820
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,022
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه روان سنجی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 61

چکیده

 هدف: مطالعه حاضر با هدف آزمون ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ؛ زاژاکووا, لینچ و اسپنشاد, 2005) انجام شد.روش: پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه استرس تحصیلی (ASQ, زاژاکووا و همکاران, 2005) بر روی 284 دانشجو (100 پسر و 184 دختر) که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند, اجرا شد. به منظور تعیین روایی عاملی ASEBQ از روش آماری تحلیل عامل اکتشافی و به منظور بررسی همسانی درونی ASEBQ از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین, به منظور مطالعه روایی همگرای ASEBQ, ضریب همبستگی بین نمره کلی باورهای خودکارآمدی تحصیلی و استرس تحصیلی ادراک شده دانشجویان گزارش شد.یافته ها: نتایج تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش اوبلیمین نشان داد که ASEBQ از چهار عامل اطمینان به توانایی خود در انجام موفقیت آمیز تکلیف در کلاس, اطمینان به توانایی خود در انجام موفقیت آمیز تکالیف در بیرون از کلاس, اطمینان به توانایی خود در تعامل با دیگران در دانشگاه و اطمینان به توانایی خود در مدیریت موفقیت آمیز کار, خانواده و دانشگاه تشکیل شده است. همبستگی منفی و معنادار بین نمره کلی باورهای خودکارآمدی تحصیلی و نمره کلی استرس تحصیلی, روایی همگرای ASEBQ را تایید کرد. همسانی درونی زیرمقیاس ها و عامل کلی ASEBQ خوب بودند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر, ثبات ساختار عاملی ASEBQ و روایی این پرسشنامه را برای سنجش باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان ایرانی نشان دادند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شکری، امید، طولابی، سعید، غنایی، زیبا، تقوایی نیا، علی، کاکابرایی، کیوان، و فولادوند، خدیجه. (1390). مطالعه روان سنجی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 3(2 (پیاپی 2-61))، 45-61. SID. https://sid.ir/paper/386191/fa

Vancouver: کپی

شکری امید، طولابی سعید، غنایی زیبا، تقوایی نیا علی، کاکابرایی کیوان، فولادوند خدیجه. مطالعه روان سنجی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1390؛3(2 (پیاپی 2-61)):45-61. Available from: https://sid.ir/paper/386191/fa

IEEE: کپی

امید شکری، سعید طولابی، زیبا غنایی، علی تقوایی نیا، کیوان کاکابرایی، و خدیجه فولادوند، “مطالعه روان سنجی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 3، no. 2 (پیاپی 2-61)، pp. 45–61، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386191/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا