مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

864
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثرات زیان آور اتانول روی یادگیری و حافظه فضایی

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 15

چکیده

 سابقه و هدف: در زندگی امروزه موارد مصرف فراوانی برای الکل وجود دارد. برخی از این موارد, مورد نیاز بشر بوده و آثار مثبتی نیز در پی دارد. به هر حال استفاده نامناسب از آن به خصوص به عنوان یک نوشیدنی پیامدهای زیان بار اجتماعی, اخلاقی, بهداشتی و اقتصادی به همراه داشته است. به همین دلیل است که اسلام در آغاز ظهور خود به شدت از استفاده نامشروع آن نهی کرده است.مواد و روش ها: در این مطالعه تجربی با استفاده از ماز شعاعی هشت پر به اثرات الکل (اتیلیک) روی حافظه و یادگیری فضایی حیواناتی پرداخته شده است که در دوران جنینی در معرض الکل قرار گرفته اند. علاوه بر گروه شاهد شش گروه از موش های صحرایی که مادران آنها در دهه های اول و دوم و نیز پنج روز اول, دوم, سوم و چهارم دوره حاملگی الکل دریافت کرده بودند, مورد آزمایش قرار گرفتند. تعداد جلسات لازم برای رسیدن به معیار یادگیری که ورود بدون خطا به تمام بازوهای ماز در دو جلسه متوالی بود ملاک مورد نظر برای مقایسه یادگیری در موش ها بود.نتایج: نتایج این تحقیق بیانگر آن است که در کسب معیار یادگیری گروه دهه اول عملکرد ضعیف تری نسبت به گروه شاهد نشان می دهد. به علاوه گروه پنج روز دوم به نحوه چشم گیری انتخاب های صحیح کمتری نسبت به گروه پنج روز اول داشتند. موش های صحرایی در گروه شاهد, پنج روز سوم و چهارم دوره حاملگی رفتار مشابهی بروز دادند. بر اساس یافته های این مطالعه پنج روز دوم حساسیت بیشتری نسبت به اثرات منفی الکل روی یادگیری دارد.نتیجه گیری: از آنجا که هیپوکامپ به عنوان دارنده نقش اصلی در روند یادگیری فضایی محسوب می شود, می توان نتیجه گرفت که این بخش از سیستم عصبی در پنج روز دوم دوره حاملگی آسیب بیشتری را از ناحیه مصرف الکل تحمل می کند. 

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلامی زواره، محمود، و انوری، معصومه. (1385). اثرات زیان ‌آور اتانول روی یادگیری و حافظه فضایی. فیض، 10(3 (پی در پی 39))، 9-15. SID. https://sid.ir/paper/40399/fa

    Vancouver: کپی

    سلامی زواره محمود، انوری معصومه. اثرات زیان ‌آور اتانول روی یادگیری و حافظه فضایی. فیض[Internet]. 1385؛10(3 (پی در پی 39)):9-15. Available from: https://sid.ir/paper/40399/fa

    IEEE: کپی

    محمود سلامی زواره، و معصومه انوری، “اثرات زیان ‌آور اتانول روی یادگیری و حافظه فضایی،” فیض، vol. 10، no. 3 (پی در پی 39)، pp. 9–15، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40399/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button