مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

339
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین انگیزه های پیش روی زنان از فعالیت در بازارهای دوره ای محلی در استان گیلان

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 52

چکیده

بازارهای دوره ای محلی, مکان فعالیت زنان شهری و روستایی است که با انگیزه های مختلفی در بازار فعالیت می کنند. این انگیزه ها متنوع بوده و شامل ابعاد اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی می شود. فعالیت در بازارها دارای موانع و مشکلاتی است که بررسی و حل آن به بهبود وضعیت شاغلان و فعالان بازار کمک می کند. در این مقاله ضمن بررسی انگیزه های زنان شاغل در بازار, تلاش شده تا موانع موجود بر سر راه فعالیت آنها شناسایی شود. بنابراین, سوال اصلی تحقیق بررسی انگیزه ها و مولفه های پیش روی زنان به منظور فعالیت در بازار است. روش تحقیق, توصیفی تحلیلی بوده و از ابزار پرسشنامه و مصاحبه, استفاده شده است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ تعیین شد که برای فروشندگان برابر با 0.71 و برای خریداران برابر با 0.70 بوده است حجم نمونه شامل 147 خریدار و 146 فروشنده بوده است که فروشندگان به روش سرشماری و خریداران از طریق رابطه کوکران به دست آمدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده است. تعداد شهرهای بررسی شده یازده شهر و معیار انتخاب شهرها نمونه گیری طبقه ای بوده است. نتایج نشان می دهند که فروشندگان به دنبال درآمد, شغل, ارتقای موقعیت خانوادگی و خریداران خواستار تامین نیازهای اقتصادی هستند, بدین شکل که فروشندگان به دنبال ارتقای موقعیت اجتماعی خود هستند و علائق فردی و خانوادگی (درصد واریانس31.64 ) در کنار روابط اجتماعی و مولفه های اقتصادی نظیر درآمد (درصد واریانس 11.24) و اشتغال از اهمیت زیادی برخوردار است. خریداران نیز با انگیزه خرید (درصد واریانس 40.04) و تفریح (درصد واریانس 19.83) به بازار می آیند. انگیزه خرید شامل کیفیت محصول, قیمت مناسب, تازگی و تنوع محصول است و انگیزه تفریح؛ گردش, دیدن جذابیت های هنری و فرهنگی بازار و ... است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مطیعی لنگرودی، سیدحسن، قدیری معصوم، مجتبی، رضوانی، محمدرضا، و عزمی، آئیژ. (1390). تبیین انگیزه ‌های پیش روی زنان از فعالیت در بازارهای دوره ‌ای محلی در استان گیلان. جغرافیا و برنامه ریزی محیطی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، 22(4 (پیاپی 44))، 35-52. SID. https://sid.ir/paper/404362/fa

    Vancouver: کپی

    مطیعی لنگرودی سیدحسن، قدیری معصوم مجتبی، رضوانی محمدرضا، عزمی آئیژ. تبیین انگیزه ‌های پیش روی زنان از فعالیت در بازارهای دوره ‌ای محلی در استان گیلان. جغرافیا و برنامه ریزی محیطی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)[Internet]. 1390؛22(4 (پیاپی 44)):35-52. Available from: https://sid.ir/paper/404362/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسن مطیعی لنگرودی، مجتبی قدیری معصوم، محمدرضا رضوانی، و آئیژ عزمی، “تبیین انگیزه ‌های پیش روی زنان از فعالیت در بازارهای دوره ‌ای محلی در استان گیلان،” جغرافیا و برنامه ریزی محیطی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)، vol. 22، no. 4 (پیاپی 44)، pp. 35–52، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404362/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button