Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

634
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

624
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت در انجام رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پروستات در مردان 50 تا 75 سال

صفحات

 صفحه شروع 342 | صفحه پایان 354

چکیده

 زمینه و هدف: سرطان پروستات یکی از شایع ترین علل مرگ ناشی از سرطان ها در مردان به حساب می آید. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت در انجام رفتارهای پیشگری کننده از سرطان پروستات در مردان 50 تا 75 سال انجام گرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک کارآزمایی تصادفی شده با گروه کنترل است که در سال 1396 در مورد 100 نفر از مردان عضو کانون های بازنشستگی شهر همدان انجام یافته است. شرکت کنندگان به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیت شناختی و سازه های نظریه انگیزش محافظت توسط آنان تکمیل شد. مداخله آموزشی طی 4 جلسه در بین شرکت کنندگان گروه مداخله اجرا شد. دو ماه بعد از مداخله آموزشی پرسشنامه ها در هر دو گروه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های تی مستقل, آزمون کای دو و کوواریانس تحلیل شد. یافته ها: دو گروه قبل از مداخله از نظر مشخصات فردی, سازه های پاداش درک شده, هزینه های پاسخ درک شده, ترس, خودکارآمدی درک شده و انگیزش محافظت و رفتار غربالگری سرطان همگن بودند. مداخله توانست همه سازه های نظریه انگیزش محافظت را در گروه مداخله نسبت به گروه آزمون بهبود بخشد. همچنین انجام رفتار غربالگری PSA در گروه مداخله (76)38 و در گروه کنترل (32)16 بوده است (001/0p<). نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که می توان از نظریه انگیزش محافظت به عنوان چارچوبی در طراحی برنامه های آموزشی به منظور انجام رفتارهای غربالگری سرطان پروستات استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروی، وحید، براتی، مجید، معینی، بابک، و محمدی، یونس. (1397). تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت در انجام رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پروستات در مردان 50 تا 75 سال. حیات، 24(4 )، 342-354. SID. https://sid.ir/paper/404416/fa

    Vancouver: کپی

    خسروی وحید، براتی مجید، معینی بابک، محمدی یونس. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت در انجام رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پروستات در مردان 50 تا 75 سال. حیات[Internet]. 1397؛24(4 ):342-354. Available from: https://sid.ir/paper/404416/fa

    IEEE: کپی

    وحید خسروی، مجید براتی، بابک معینی، و یونس محمدی، “تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه انگیزش محافظت در انجام رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پروستات در مردان 50 تا 75 سال،” حیات، vol. 24، no. 4 ، pp. 342–354، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404416/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا