مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

408
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش گروهی نظم جویی هیجانی و درمان شناختی-رفتاری در کاهش وسوسه خوردن در افراد مبتلا به پرخوری هیجانی و دارای اضافه وزن

صفحات

 صفحه شروع 5 | صفحه پایان 12

چکیده

 مقدمه: اختلال پرخوری یکی از رایج ترین اختلالهای روانی در افراد چاق و دارای اضافه وزن است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش گروهی نظم جویی هیجانی و درمان شناختی-رفتاری در کاهش وسوسه خوردن درافراد مبتلا به پرخوری هیجانی و دارای اضافه وزن است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمهتجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل در انتظار درمان بود. جامعه آماری شامل 61 نفر از افراد مبتلا به اضافه وزن بود که به صورت نمونه در دسترس از میان بیماران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی منطقه 1 شهر تهران انتخاب و در سه گروه 11 نفری دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل در انتظار درمان(قرار گرفتند. در این پژوهش از فهرست وارسی اختلالهای خوردن و مقیاس وسوسه خوردن گولماری استفاده شد. هر دو گروه آزمایش تحت درمان 8 جلسهای هفته ای یک بار قرار گرفتند ولی گروه کنترل در انتظار درمان, درمان خاصی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که روش تنظیم هیجانی و درمان شناختی-رفتاری در وسوسه خوردن موثرند (0. 001>P) ولی بین دو روش تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: به نظر میرسد آموزش گروهی نظمجویی هیجانی و درمان شناختی-رفتاری میتوانند در کاهش وسوسه خوردن در افراد مبتلا به پرخوری هیجانی و دارای اضافه وزن موثر باشند. بنابراین آموزش گروهی نظم جویی هیجانی و درمان شناختی-رفتاری به عنوان درمان-های مکمل در کنار درمانهای دارویی در این بیماران, جهت بهبود علایم روانشناختی, پیشنهاد میگردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طوافی، مارال، حاتمی، محمد، احدی، محمد، و صرافی زاده، سارا. (1398). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی نظم جویی هیجانی و درمان شناختی-رفتاری در کاهش وسوسه خوردن در افراد مبتلا به پرخوری هیجانی و دارای اضافه وزن. پرستار و پزشک در رزم، 7(25 )، 5-12. SID. https://sid.ir/paper/404424/fa

    Vancouver: کپی

    طوافی مارال، حاتمی محمد، احدی محمد، صرافی زاده سارا. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی نظم جویی هیجانی و درمان شناختی-رفتاری در کاهش وسوسه خوردن در افراد مبتلا به پرخوری هیجانی و دارای اضافه وزن. پرستار و پزشک در رزم[Internet]. 1398؛7(25 ):5-12. Available from: https://sid.ir/paper/404424/fa

    IEEE: کپی

    مارال طوافی، محمد حاتمی، محمد احدی، و سارا صرافی زاده، “مقایسه اثربخشی آموزش گروهی نظم جویی هیجانی و درمان شناختی-رفتاری در کاهش وسوسه خوردن در افراد مبتلا به پرخوری هیجانی و دارای اضافه وزن،” پرستار و پزشک در رزم، vol. 7، no. 25 ، pp. 5–12، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404424/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button