Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,149
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مساله مابعدالطبیعه در فلسفه کانت و هایدگر

صفحات

 صفحه شروع 126 | صفحه پایان 150

چکیده

 مساله مابعدالطبیعه به عنوان اساسی ترین پرسش در اندیشه کانت و هایدگر, کل نظام فلسفی آنها را تحت تاثیر قرار داد. از این رو, مساله عمده کانت, چالش های اساسی عقل گرایی و تجربه گرایی مابعدالطبیعه زمان او بود که باعث بطلان و شکست مابعدالطبیعه گردید. لذا تلاش عدمه او نجات مابعدالطبیعه از جزمیاتی بود که گریبان گیر آن شده بود. هایدگر نیز مانند کانت, توجه اصلی خود را به مابعدالطبیعه معطوف کرده و مابعدالطبیعه زمان خود را دچار بحران های اساسی می دانست و درصدد بود تا به احیای دوباره اساس آن بپردازد.کانت امکان یا عدم امکان مابعدالطبیعه را به امکان صدور احکام تالیفی پیشین در آنها احاله کرد و با تبیین نحوه کارکرد مقولات حس و فهم, و نشان دادن این که اطلاق آنها تنها در عالم تجربه و پدیدار است, مفاهیم ناپایداری و اشیا فی نفسه را به علت این که مفاهیم عقلی صرف هستند, از قلمرو علم انسان خارج کرد و نشان داد که اگر ما مفاهیم عقلی را با استفاده از مقولات فاهمه برای اثبات مسایل مابعدالطبیعه مانند آزادی, خلود نفس و خدا به کار ببریم, دچار تناقص می شویم. پس چون مابعدالطبیعه دارای احکام غیرتجربی و تحلیلی پیشین هست, امکان کاربرد احکام تالیفی پیشین در آن وجود ندارد. بنابراین, مابعدالطبیعه به عنوان یک علم, غیرممکن و باطل است, اما به عنوان یک تمایل و استعداد طبیعی وجود آن مورد تصدیق است.هایدگر نشان داد که نقد عقل محض کانت طراحی بود برای احیای مابعدالطبیعه, از این رو, کانت مساله امکان هستی را در مابعدالطبیعه به پرسش از امکان وجود احکام تالیفی پیشین ارتباط داد. اما در عین حال, نحوه مواجهه هایدگر با مابعدالطبیعه تفاوت زیادی با کانت داشت؛ یعنی از آن جا که وجود برای او مقام اول داشت, بحران مابعدالطبیعه را ناشی از غفلت از وجود و پرداختن به موجودات, و تغییر معنای حقیقت از انکشاف و ظهور به مطابقت می دانست که در نتیجه آن, انسان به عنوان فاعل شناسا محور موجودات و حقیقت شده است. هایدگر سپس با طرح ویژگی های گوناگون وجود, بالاخص اوصاف دازاین, مانند زمان مندی, جهان مندی, زبان و غیره, درصدد احیای اساس مابعدالطبیعه بود, اما به این نتیجه رسید که احیای مابعدالطبیعه اساسا غیرممکن است و لذا باید از آن گذشت, که او با این گذشت, کل تفکر مابعدالطبیعی غرب را پشت سرمی گذارد تا این که به تفکر, متفکران عهد پیش از سقراط, چون هراکلیتس و پارامنیدس برسد و تا تذکر نسبت به وجود امکان پذیر گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربانی، قدرت اله. (1384). مساله مابعدالطبیعه در فلسفه کانت و هایدگر. پژوهش های فلسفی - کلامی، 6(23-22)، 126-150. SID. https://sid.ir/paper/404740/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی قدرت اله. مساله مابعدالطبیعه در فلسفه کانت و هایدگر. پژوهش های فلسفی - کلامی[Internet]. 1384؛6(23-22):126-150. Available from: https://sid.ir/paper/404740/fa

    IEEE: کپی

    قدرت اله قربانی، “مساله مابعدالطبیعه در فلسفه کانت و هایدگر،” پژوهش های فلسفی - کلامی، vol. 6، no. 23-22، pp. 126–150، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/404740/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا