مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

303
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

475
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی خزانه واژگان درکی و بیانی در نوپایان 12-14 ماهه فارسی زبان

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 94

چکیده

 هدف: نوپایان عمدتا از طریق صداسازی, حرکات بیان گر و واژه ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. بر این اساس, شناسایی سریع مشکلات خزانه واژگان بر اساس یافته های رشدی گام نخست برای مداخله زودرس می باشد. داشتن داده های رشدی متناسب با هر فرهنگ و منطقه جغرافیایی برای مداخلات زودرس ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر با هدف توصیف اندازه و تنوع خزانه واژگان درکی و بیانی نوپایان شهرستان برداسکن انجام شدهاست. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی, خزانه واژگان بیانی و درکی 64 کودک نوپای فارسی زبان سنین 12 تا 14 ماه (32 دختر و 32 پسر), مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرستان برد اسکن استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفتند. خزانه واژگان بیانی و درکی نوپایان با استفاده از بخش واژگانی چک لیست برقراری ارتباط مک آرتور بیتز ( شامل 397 واژه) مندرج در مجموعه پانا توسط مادران آنها ثبت شد. نمونه ها به روش نمونه گیری در دسترس به صورت غیر احتمالی آسان انتخاب شدند. یافته ها: میانگین± انحراف معیار برای نمره واژگانی که نوپایان فقط درک آن ها را داشتند 1/37 ± 6/147؛ برای نمره واژگانی که نوپایان هم درک و هم بیان آن ها را داشته اند 3/12± 2/18؛ و برای واژگانی که نوپایان نه درک و نه بیان آن ها را داشتند 3/43 ± 1/231 بوده است. در هیچ یک از این سه متغیر تفاوت معنی دار بین دختران و پسران دیده نشد (05/ 0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابتدائی، اسماء، سلمانی، معصومه، اصل شیرین، الهام، قربانی، راهب، فضائلی، سیده مریم، و طاهری، مهناز. (1397). بررسی خزانه واژگان درکی و بیانی در نوپایان 12-14 ماهه فارسی زبان. کومش، 21(1 (پیاپی 73) )، 87-94. SID. https://sid.ir/paper/405265/fa

    Vancouver: کپی

    ابتدائی اسماء، سلمانی معصومه، اصل شیرین الهام، قربانی راهب، فضائلی سیده مریم، طاهری مهناز. بررسی خزانه واژگان درکی و بیانی در نوپایان 12-14 ماهه فارسی زبان. کومش[Internet]. 1397؛21(1 (پیاپی 73) ):87-94. Available from: https://sid.ir/paper/405265/fa

    IEEE: کپی

    اسماء ابتدائی، معصومه سلمانی، الهام اصل شیرین، راهب قربانی، سیده مریم فضائلی، و مهناز طاهری، “بررسی خزانه واژگان درکی و بیانی در نوپایان 12-14 ماهه فارسی زبان،” کومش، vol. 21، no. 1 (پیاپی 73) ، pp. 87–94، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/405265/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button