Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

696
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی برخی همبسته های آسیب شناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دبیرستان های یاسوج

صفحات

 صفحه شروع 247 | صفحه پایان 261

چکیده

 زمینه و هدف: در سال های اخیر, اینترنت, به یکی از مهمترین ابزارهای تحصیلی و تفریحی دانش آموزان تبدیل شده است. اعتیاد به اینترنت, به عنوان یک اختلال جدید, با تعدادی از اختلالات روانپزشکی مرتبط گزارش گردیده است. هدف: این مطالعه, بررسی برخی همبسته های آسیب شناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دبیرستان های یاسوج بود. روش بررسی: پژوهش حاضر, مطالعه ای توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد220نفر (118دختر, 102پسر), سنین 19-15سال, از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر یاسوج, در سال تحصیلی 96-95, که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی, گزینش شده بودند, مبادرت به تکمیل سه مقیاس: آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT), آزمون افسردگی, اضطراب, استرس (DASS-21) و آزمون عزت نفس روزنبرگ نمودند. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS-21 تحلیل و به روش همبستگی پیرسون, تحلیل رگرسیون و آزمون تی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج: نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی, اضطراب و فشار روانی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد, (P< 0. 01). علاوه بر این, افسردگی, استرس و اضطراب در پیش بینی اعتیاد به اینترنت, معنی دار نشان داد (P< 0/000). اضطراب, که به تنهایی 12 درصد از واریانس را توجیه می کرد بهترین پیش بینی کننده بود. بعد از آن افسردگی (2درصد) و فشار روانی (2درصد) پیش بینی کننده های بهتری بودند. همچنین شیوع اعتیاد به اینترنت در پسرها به طور معنی داری بالاتر بود؛ و سرانجام این که عزت نفس تا حدود زیادی با اعتیاد به اینترنت نامرتبط P> 0. 05)) نشان داد. نتیجه گیری: یافته ها: ی به دست آمده مطرح می کند که دانش آموزان دارای اضطراب, افسردگی و فشار روانی, مستعد ابتلا به اعتیاد به اینترنت هستند. علاوه بر آن, اضطراب, افسردگی, و فشار روانی اگر مهم ترین تعیین کننده اعتیاد به اینترنت نباشند احتمالا از مهم ترین عوامل موثر برآن هستند؛ این یافته ها: با نظریه جبران اجتماعی همسو بود که معتقد است اینترنت در وهله اول برای کسانی که در تعاملات رودر رو احساس ناراحتی می کنند ابزار مفیدی است. همچنین این یافته ها: با این تبیین همسو بود که گمنامی افراد افسرده, دارای استرس و مضطرب در ارتباطات اینترنتی بهتر حفظ می شود. چرا که در تعاملات آنلاین نسبت به تعاملات چهره به چهره, ترس از ارزیابی منفی توسط دیگران به مقدار بیشتری به فرد القا می گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مظفری، شهباز، سپهوندی، محمدعلی، و غضنفری، فیروزه. (1398). بررسی برخی همبسته های آسیب شناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دبیرستان های یاسوج. ارمغان دانش، 24(2 (پی در پی 133) )، 247-261. SID. https://sid.ir/paper/406044/fa

    Vancouver: کپی

    مظفری شهباز، سپهوندی محمدعلی، غضنفری فیروزه. بررسی برخی همبسته های آسیب شناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دبیرستان های یاسوج. ارمغان دانش[Internet]. 1398؛24(2 (پی در پی 133) ):247-261. Available from: https://sid.ir/paper/406044/fa

    IEEE: کپی

    شهباز مظفری، محمدعلی سپهوندی، و فیروزه غضنفری، “بررسی برخی همبسته های آسیب شناختی روانی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دبیرستان های یاسوج،” ارمغان دانش، vol. 24، no. 2 (پی در پی 133) ، pp. 247–261، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/406044/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا