مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

362
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

519
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش جنسیت و رشته تحصیلی در نمرات شرکت کنندگان در آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (MHLE)

صفحات

 صفحه شروع 427 | صفحه پایان 434

کلیدواژه

آزمون زبان MHLE (Ministry of Health Language Exam)Q1

چکیده

 مقدمه: آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی (MHLE) از جمله آزمون های مهم و سرنوشت ساز زبان انگلیسی است که به صورت ملی و به شکل ادواری, در ایران برگزار می شود. این مطالعه به منظور بررسی نقش جنسیت و رشته تحصیلی و ارتباط آن با نمرات شرکت کنندگان در آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی, انجام گرفت. روش ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی, عملکرد شرکت کنندگان در یکی از دوره هایی این آزمون (سال 1392 / 2013 که با حضور 1777 نفر (799 نفر مرد و 978 نفر زن) برگزار شد, از نظر جنسیت داوطلبان و نیز رشته تحصیلی (پزشکی 406 نفر, 30% پیراپزشکی 1371 نفر, 70%) و ارتباط جنسیت و رشته تحصیلی با نمرات آنان مورد بررسی قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس دو راهه (two-way ANOVA) تحلیل شد. نتایج: عملکرد داوطلبان زن شرکت کننده در آزمون زبان MHLE از عملکرد داوطلبان مرد به صورت معناداری بالاتر بود (میانگین نمره داوطلبان دختر 342/0± 07/50, داوطلبان پسر 461/0± 08/46). همچنین نتایج نشان داد نمرات داوطلبان شرکت کننده رشته های پزشکی از نمرات دانشجویان رشته های پیراپزشکی بالاتر و از نظر آماری معنادار بود (میانگین 31/49 و خطای انحراف44/0 در مقابل داوطلبان رشته های پیراپزشکی (24/0± 84/46). نتیجه گیری: با توجه به تأثیر معنادار دو عامل جنسیت و رشته تحصیلی بر عملکرد داوطلبان آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت (MHLE), لازم است در جهت پیشگیری از سوگیری احتمالی سؤالات, پاسخ داوطلبان به تک تک سؤالات با یکی از شیوه های برتر تجزیه و تحلیل, همچون تکنیک"عملکرد افتراقی سؤالات" (Differential Item Functioning) نیز مورد بررسی قرار گیرد. این امر می تواند از احتمال به خطر افتادن روایی آزمون و تصمیم گیری هایی که به نفع بعضی از داوطلبان بر حسب جنسیت و یا رشته ای خاص است, پیشگیری نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کرباسی، مجتبی، براتی، حسین، و یوحنایی، منیژه. (1397). نقش جنسیت و رشته تحصیلی در نمرات شرکت کنندگان در آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی (MHLE). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18(81 )، 427-434. SID. https://sid.ir/paper/407288/fa

    Vancouver: کپی

    کرباسی مجتبی، براتی حسین، یوحنایی منیژه. نقش جنسیت و رشته تحصیلی در نمرات شرکت کنندگان در آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی (MHLE). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1397؛18(81 ):427-434. Available from: https://sid.ir/paper/407288/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی کرباسی، حسین براتی، و منیژه یوحنایی، “نقش جنسیت و رشته تحصیلی در نمرات شرکت کنندگان در آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی (MHLE)،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 18، no. 81 ، pp. 427–434، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407288/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button