مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,272
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

759
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر کاهش تنیدگی بیماران مبتلا به صرع

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 121

چکیده

 سابقه و هدف: صرع از فراگیرترین اختلالات مغزی است که در جوامع مختلف بین نیم تا یک درصد افراد جامعه را مبتلا می سازد. هدف از انجام این پژوهش تعیین اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله (مقابله درمان گری) بر کاهش تنیدگی بیماران مبتلا به صرع بود.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است. آزمودنی ها شامل 60 نفر از مصروعین عضو انجمن صرع استان اصفهان, در شش ماه دوم سال 1389 بودند که به صورت تصادفی از لیست اسامی اعضای انجمن صرع استان اصفهان انتخاب شده و در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس, برنامه آموزش و تمرین آموزش مقابله با استرس در هشت هفته دو ساعته اجرا شد. پیش و پس از اجرای آموزش و تمرین, پرسشنامه مقابله لازاروس - فولکمن, مقیاس افسردگی, استرس و اضطراب وDepression, Anxiety, Stress Scale (DASS)  تکمیل شد.نتایج: نتایج نشان داد که 60 درصد افراد گروه آزمایش و 53.3 درصد افراد گروه کنترل زن بوده اند. بیشتر پاسخ گویان در گروه آزمایش (36.7 درصد) در محدوده سنی 24 - 18 سال و در گروه کنترل 30 درصد افراد در محدوده سنی 24-18 سال بوده اند. یافته ها نشان داد آموزش مهارت های مقابله با استرس بر کاهش تنیدگی افراد مصروع موثر است (P<0.01). هم چنین, مهارت آموزی مقابله با استرس بر نمرات همه خرده مقیاس های راه های مقابله ای به جز دوری جویی, خویشتن داری, و مسوولیت پذیری موثر بوده است (P<0.01).نتیجه گیری: یافته های این پژوهش حاکی از آن است که آموزش مهارت شیوه های مقابله به عنوان یک روش درمانی می تواند در طرح درمانی این بیماران ادغام شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مامن پوش، مریم، آقایوسفی، علیرضا، ابراهیمی، امراله، و میرمهدی، رضا. (1393). اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر کاهش تنیدگی بیماران مبتلا به صرع. فیض، 18(2)، 117-121. SID. https://sid.ir/paper/40787/fa

    Vancouver: کپی

    مامن پوش مریم، آقایوسفی علیرضا، ابراهیمی امراله، میرمهدی رضا. اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر کاهش تنیدگی بیماران مبتلا به صرع. فیض[Internet]. 1393؛18(2):117-121. Available from: https://sid.ir/paper/40787/fa

    IEEE: کپی

    مریم مامن پوش، علیرضا آقایوسفی، امراله ابراهیمی، و رضا میرمهدی، “اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای بر کاهش تنیدگی بیماران مبتلا به صرع،” فیض، vol. 18، no. 2، pp. 117–121، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40787/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button