مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

726
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای تصویر زن در تبلیغات تلویزیون

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 169

چکیده

 آگهی های بازرگانی به عنوان یکی از برنامه های تلویزیونی در نمایش و بازتولید جایگاه زنان در جامعه و تداوم کلیشه های جنسیتی مؤثرند. هدف اصلی این پژوهش بررسی و مطالعه کلیشه های جنسیتی موجود در آگهی های بازرگانی است. برای نیل به این مقصود از نظریه نمایش جنسیت گافمن و فنای نمادین تاچمن استفاده نموده ایم. در این پژوهش آگهی ها ابتدا با توجه به موضوع, تفکیک شده اند, سپس به بررسی کلیشه های جنسیتی پرداخته شده است تا مشخص شود آیا در آگهی های بازرگانی ایران به ویژه با توجه به محتوا, از این حیث تفاوتی در کلیشه سازی وجود دارد. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوای کمی است. جامعه آماری مورد نظر عبارت است از آگهی های پخش شده در ساعات پربیننده 23-20 از سه شبکه سراسری پرمخاطب سیما (اول, دوم و سوم) از نیمه فروردین تا پایان خرداد 1392, روش گردآوری داده ها نیز پرسش نامه معکوس می باشد. نتایج پژوهش حاکی است در آگهی ها میان جنسیت بازیگر نقش با حضور در آگهی, شخصیت اصلی آگهی, شیوه تماس با اشیاء, مناسکی شدن فرمان بری, نوع شغل, عقب نشینی روانی, حضور در موقعیت خانواده و صدای راوی رابطه معنادار وجود دارد و موضوع آگهی در شیوه نمایش تفاوتی ایجاد نمی کند. علت این امر, تداوم, ثبات و حضور پررنگ کلیشه های جنسیتی به شکل قوی در انواع آگهی, ورای موضوع آن است, که, در همه انواع آن, بازتولید می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهدی زاده، شراره، و آذر براء گزاز، سمیه. (1395). تحلیل محتوای تصویر زن در تبلیغات تلویزیون. مطالعات زن و خانواده، 4(1 (پیاپی 7) )، 139-169. SID. https://sid.ir/paper/407911/fa

    Vancouver: کپی

    مهدی زاده شراره، آذر براء گزاز سمیه. تحلیل محتوای تصویر زن در تبلیغات تلویزیون. مطالعات زن و خانواده[Internet]. 1395؛4(1 (پیاپی 7) ):139-169. Available from: https://sid.ir/paper/407911/fa

    IEEE: کپی

    شراره مهدی زاده، و سمیه آذر براء گزاز، “تحلیل محتوای تصویر زن در تبلیغات تلویزیون،” مطالعات زن و خانواده، vol. 4، no. 1 (پیاپی 7) ، pp. 139–169، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/407911/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button