مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

377
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش مهارت های خود مراقبتی بر اعتماد به نفس و کیفیت زندگی کودکان 12-8 سال دارای استوما: یک مطالعه کارآزمایی بالینی غیرتصادفی کنترل شده

صفحات

 صفحه شروع 368 | صفحه پایان 380

چکیده

 زمینه و هدف: استوما در کودکان موجب تغییرات فیزیولوژیکی و روانی و کاهش اعتماد به نفس و کیفیت زندگی می شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های خود مراقبتی استوما بر اعتماد به نفس و کیفیت زندگی کودکان 12-8 سال دارای استوما انجام گرفته است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی غیرتصادفی شده است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون در بیمارستانهای آموزشی منتخب شهر تهران (مفید, حضرت علی اصغر و مرکز طبی) در سال 1395 انجام گرفته است. بدین منظور 36 کودک 12-8 سال دارای استوما به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه 18 نفره مداخله و کنترل تقسیم شدند. جهت گروه مداخله, آموزش مهارت های خود مراقبتی از استوما در 6 جلسه 45 دقیقه ای ارایه شد و گروه کنترل از مراقبت معمول برخوردار شدند. در این مطالعه از پرسشنامه های کوپر اسمیت و کیفیت زندگی کیندل استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت. یافته ها: آزمون آنالیز واریانس اندازه های تکراری اختلاف معناداری بین میانگین های نمره کلی کیفیت زندگی در طول زمان (005/0>p) و دو گروه مداخله و کنترل (015/0=p) نشان داد, همچنین میانگین های نمره اعتماد به نفس در طول زمان (004/0=p) و بین دو گروه مداخله و کنترل (047/0=p) متفاوت بود. نتیجه گیری: آموزش مهارت های خود مراقبتی به کودکان 12-8 سال دارای استوما, اعتماد به نفس و کیفیت زندگی این کودکان را افزایش داده است؛ لذا پرستاران می توانند برای بیماران مشابه از آموزش مهارت های خود مراقبتی استفاده کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاهدی جوقان، نازنین، محتشمی، جمیله، علایی کرهرودی، فاطمه، شاکری، نزهت، و بیک میرزا، راضیه. (1397). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های خود مراقبتی بر اعتماد به نفس و کیفیت زندگی کودکان 12-8 سال دارای استوما: یک مطالعه کارآزمایی بالینی غیرتصادفی کنترل شده. حیات، 24(4 )، 368-380. SID. https://sid.ir/paper/408017/fa

    Vancouver: کپی

    شاهدی جوقان نازنین، محتشمی جمیله، علایی کرهرودی فاطمه، شاکری نزهت، بیک میرزا راضیه. بررسی اثربخشی آموزش مهارت های خود مراقبتی بر اعتماد به نفس و کیفیت زندگی کودکان 12-8 سال دارای استوما: یک مطالعه کارآزمایی بالینی غیرتصادفی کنترل شده. حیات[Internet]. 1397؛24(4 ):368-380. Available from: https://sid.ir/paper/408017/fa

    IEEE: کپی

    نازنین شاهدی جوقان، جمیله محتشمی، فاطمه علایی کرهرودی، نزهت شاکری، و راضیه بیک میرزا، “بررسی اثربخشی آموزش مهارت های خود مراقبتی بر اعتماد به نفس و کیفیت زندگی کودکان 12-8 سال دارای استوما: یک مطالعه کارآزمایی بالینی غیرتصادفی کنترل شده،” حیات، vol. 24، no. 4 ، pp. 368–380، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408017/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button