مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

428
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

161
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر استرس حاد بی حرکتی بر یادگیری و حافظه فضایی رت های نر و تعدیل تاثیر آن از طریق شنا

صفحات

 صفحه شروع 466 | صفحه پایان 472

چکیده

 سابقه و هدف: از آنجایی که استرس و تأثیرات آن بر عملکردهای ذهنی یکی از عوامل تأثیرگذار بر سلامت روان است, بنابراین اتخاذ راهکارهایی به ویژه از نوع غیرداروئی برای پیشگیری از آثار آن می تواند سودمند باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر استرس بی حرکتی و شنا بر یادگیری و حافظه فضایی موش های صحرایی نر بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع تجربی بود. بدین منظور 28 سر رت از نژاد آلبینوویستار, به صورت تصادفی به چهار گروه (استرس, شنا, استرس+شنا و کنترل) تقسیم شدند. گروه استرس در معرض مداخله استرس از نوع محدودیت بی حرکتی (2 ساعت در روز × 7 روز) و گروه شنا تحت تمرین شنا (2 ساعت در روز × 7 روز) قرار گرفتند. گروه استرس+شنا نیز پس از مداخله استرس مشابه گروه استرس, تمرینات شنا را مشابه گروه شنا به مدت هفت روز دریافت کردند. گروه کنترل نیز بدون هیچ مداخله ای تحت آزمون های رفتاری قرار گرفتند. آزمون حیوانات با استفاده از ماز آبی موریس طی اکتساب و فراخوانی انجام شد. یافته ها: پیشرفت معنی داری در مسافت و زمان سپری شده در همه گروه ها در مرحله اکتساب مشاهده شد(05/0≤ P). با این حال, تحلیل واریانس یک راهه, نشان داد گروه شنا و استرس+شنا نسبت به گروه تحت استرس (007/0= P؛ 03/0=P) و کنترل (0001/0= P؛ 001/0=P) مسافت کمتری را طی کردند. همچنین, گروه شنا نسبت به گروه استرس و کنترل (006/0= P؛ 0003/0=P) زمان معنی­ دار کمتری را برای رسیدن به هدف سپری کردند. گروه استرس+شنا نیز نسبت به گروه استرس و کنترل (01/0= P؛ 001/0=P) زمان کمتری را برای رسیدن به سکو صرف کردند. نتیجه گیری: تمرین شنا به تنهایی به شکل چشمگیری می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد. همچنین, در شرایطی که استرس وجود دارد, بکارگیری تمرینات شنا در کنار شرایط استرس زا می تواند منجر به کاهش مسافت و زمان رسیدن به سکو شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قربانی، مینا، طهماسبی بروجنی، شهزاد، باقرزاده، فضل اله، و نقدی، ناصر. (1399). تاثیر استرس حاد بی حرکتی بر یادگیری و حافظه فضایی رت های نر و تعدیل تاثیر آن از طریق شنا. پژوهش در پزشکی، 44(3 )، 466-472. SID. https://sid.ir/paper/408236/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی مینا، طهماسبی بروجنی شهزاد، باقرزاده فضل اله، نقدی ناصر. تاثیر استرس حاد بی حرکتی بر یادگیری و حافظه فضایی رت های نر و تعدیل تاثیر آن از طریق شنا. پژوهش در پزشکی[Internet]. 1399؛44(3 ):466-472. Available from: https://sid.ir/paper/408236/fa

    IEEE: کپی

    مینا قربانی، شهزاد طهماسبی بروجنی، فضل اله باقرزاده، و ناصر نقدی، “تاثیر استرس حاد بی حرکتی بر یادگیری و حافظه فضایی رت های نر و تعدیل تاثیر آن از طریق شنا،” پژوهش در پزشکی، vol. 44، no. 3 ، pp. 466–472، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408236/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button