مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

459
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر کاهش خطاهای مصرف انسولین قلمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

صفحات

 صفحه شروع 677 | صفحه پایان 691

چکیده

 زمینه و هدف: انسولین یکی از جنبه های چالش برانگیز درمان دیابت می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر نمایش ویدیوی آموزشی توسط داروساز بر کاهش خطاهای رایج حین مصرف انسولین قلمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان گلستان شهر اهوازانجام شد. روش بررسی: در یک مطالعه نیمه تجربی 130 بیمار دیابتی که طی یکسال اخیر مصرف انسولین قلمی را شروع کرده بودند به شرط داشتن معیارهای ورود به مطالعه وارد شدند و سپس به روش تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ویدیوی آموزشی جهت آموزش بیماران گروه مداخله نمایش داده می شد. یک ماه بعد و سه ماه بعد از اولین مصاحبه مجددا از بیماران دو گروه جهت انجام پس آزمون دعوت به عمل می آمد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن بیماران (10/92) 54/02 سال بود. میانگین مدت استفاده از انسولین قلمی 4/69 (انحراف معیار, 0/93) ماه بود. آموزش ویدیویی تاثیر معنی داری بر کاهش خطاهای ناشی از تزریق در محل قبلی (63/1 % به 36/9 %) تغییر خودسرانه دوز دارو یا دفعات تزریق(از 16/9% به 7/7 %) و فراموشی مصرف انسولین در گروه مداخله داشت(63/1% به 47/7%). میانگین استفاده از هر سوزن از 4/36 بار به 2/40 کاهش یافت. تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر میزان بروز خطاها مشاهده گردید (p<0/05). نتیجه گیری: علیرغم کاهش قابل توجه خطاها در برخی زمینه ها, بروز خطا در مصرف انسولین کماکان در سطح بالایی است که مطرح کننده دخالت عوامل دیگری به غیر از سطح آگاهی بیماران می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قدرتی، نیلوفر، کوتی، لیلا، اسلامی، کاوه، شهبازیان، حاجیه، لطیفی، سیدمحمود، و نوح جاه، صدیقه. (1397). تاثیر آموزش بر کاهش خطاهای مصرف انسولین قلمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، 17(6 )، 677-691. SID. https://sid.ir/paper/408407/fa

    Vancouver: کپی

    قدرتی نیلوفر، کوتی لیلا، اسلامی کاوه، شهبازیان حاجیه، لطیفی سیدمحمود، نوح جاه صدیقه. تاثیر آموزش بر کاهش خطاهای مصرف انسولین قلمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. مجله علمی پزشکی جندی شاپور[Internet]. 1397؛17(6 ):677-691. Available from: https://sid.ir/paper/408407/fa

    IEEE: کپی

    نیلوفر قدرتی، لیلا کوتی، کاوه اسلامی، حاجیه شهبازیان، سیدمحمود لطیفی، و صدیقه نوح جاه، “تاثیر آموزش بر کاهش خطاهای مصرف انسولین قلمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2،” مجله علمی پزشکی جندی شاپور، vol. 17، no. 6 ، pp. 677–691، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408407/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button