Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,147
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

485
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مشکلات گفتاری در سندرم ژوبرت

صفحات

 صفحه شروع 387 | صفحه پایان 390

چکیده

 هدف: «سندرم ژوبرت» یک بیماری ژنتیکی نادربا الگوی اتوزومال مغلوب است. هایپوتونی, آتاکسی و تاخیر حرکتی به عنوان تظاهرات بالینی این بیماری شناخته می شود. چهره بیماران, با دهان باز و بزرگ, تمپورال فرورفته, پل بینی فرورفته, گوش های پایین تر از حد چشم, بیرون آمدگی زبان (30%) و پلی داکتلی (15%) مشخص شده است. در معدود گزارش های این سندرم بیش تر به مولفه های ساختاری و عملکردی موجود در تصاویر رادیوگرافی توجه شده و کم تر به علائم تاخیر رشدی نظیر گفتار و زبان پرداخته شده است. آسیب شناس گفتار و زبان در مواجهه با این سندرم نیازمند آگاهی از علایم و نشانه های آن است تا بتواند در تعیین اولویت های درمان و پیش آگهی موفق عمل نماید. گزارش حاضر به توصیف علایم گفتاری این سندرم در دو خواهر3 و7 ساله می پردازد. گزارش مورد: فاطمه زهرا (7ساله) به علت مشکلات گفتار و زبان توسط روان پزشک به یک کلینیک خصوصی گفتاردرمانی در مشهد ارجاع شده و در اولین جلسه, ابتلای خواهر کوچک تر (یسنا) به این سندرم نیز مشخص گردید. در نامه ی روان پزشک به علت شدت کم تر مشکلات گفتار اشاره ای به خواهر کوچک تر نشده بود. یسنا و فاطمه زهرا توسط دو آسیب شناس گفتار و زبان ارزیابی شدند. ویژگی های گفتاری فاطمه زهرا شامل موارد زیر است: وضوح پایین گفتار, بلندی پایین و صوت زیر, افزایش کیفیت کلی صدا با افزایش بلندی, حداکثر زمان آواسازی برابر 5 ثانیه, هایپرنیزالیتی خفیف. قابلیت فهم گفتار برای والدین 70 و برای غریبه ها 50% است. بیش تر صداهای سایشی تبدیل به انفجاری شده و خطای هم خوان های انفجاری کم تر است. فرآیند رایج گفتار قدامی سازی است و فشار ضعیف داخل دهانی منجر به تولید ضعیف هم خوان های /p/ و /t/ می شود. نتایج ارزیابی ها شامل این ویژگی ها در گفتار یسنا است: قابلیت فهم گفتار برای والدین 70 و برای غریبه ها 50%, حداکثر زمان آواسازی حدود 7ثانیه, الگوی تنفس سینه ای-شکمی, تبدیل بیش تر واج های سایشی, سایشی انفجاری و غلتان به انفجاری. فرآیند غالب واج شناختی نیز قدامی سازی است. نتیجه گیری: با توجه به عدم تطابق برخی از ویژگی های گفتاری این دو مراجع, علامت های گفتاری این سندرم نیاز به بازبینی و بررسی بیش تر دارد. انجام مطالعات باحجم نمونه بیش تر پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدادوست، مهدی، پورزکی، مجتبی، و قلیچی، لیلا. (1398). مشکلات گفتاری در سندرم ژوبرت. کومش، 21(2 (پیاپی 74) )، 387-390. SID. https://sid.ir/paper/408876/fa

    Vancouver: کپی

    خدادوست مهدی، پورزکی مجتبی، قلیچی لیلا. مشکلات گفتاری در سندرم ژوبرت. کومش[Internet]. 1398؛21(2 (پیاپی 74) ):387-390. Available from: https://sid.ir/paper/408876/fa

    IEEE: کپی

    مهدی خدادوست، مجتبی پورزکی، و لیلا قلیچی، “مشکلات گفتاری در سندرم ژوبرت،” کومش، vol. 21، no. 2 (پیاپی 74) ، pp. 387–390، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/408876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا