مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

544
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

729
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بهبود کنش اجرایی در کودکان دارای اتیسم توسط برنامه ساعت بازی خانگی

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 94

چکیده

 هدف: نارسایی کنش اجرایی, عامل زیربنایی مشترک علایم اتیسم است که باید هدف مداخلات معتبر قرار گیرد. برنامه ساعت بازی خانگی, یک برنامه توان بخشی شناختی خانه-محور از راه دور برای بهبود کنش اجرایی در اختلال اتیسم است. هدف این مطالعه بررسی مقبولیت, امکان سنجی و اثربخشی این برنامه در گروهی از کودکان دارای اتیسم است. مواد و روش ها: روش پژوهش, شبه آزمایشی بدون گروه گواه با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری بوده است. هفده والد کودک دارای اتیسم در طیف سنی 55-24 ماه (میانگین=37 ماه, انحراف معیار=1/9) با روش نمونه گیری در دسترس از میان مراجعین مرکز تهران اتیسم انتخاب شدند. برنامه ساعت بازی خانگی به مدت ده هفته روی آن ها اجرا شد. برای سنجش کنش اجرایی از نسخه پیش دبستانی سیاهه درجه بندی رفتاری کنش اجرایی و تکلیف A not B در پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری استفاده شد. میزان رضایت والدین از این مداخله با پرسش نامه فهرست نگرش به درمان ارزیابی گردید. بهره هوش کودکان نیز با آزمون هوش تهران-استنفورد-بینه قبل از ورود به مطالعه سنجیده شد. داده ها با روش اندازه گیری مکرر تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که مولفه های کنش اجرایی: بازداری, حافظه کاری, برنامه ریزی/ساماندهی, خودمهارگری بازداری, انعطاف پذیری و فراشناخت در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون به طور معناداری بهبود یافته است (05/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پوراعتماد، حمیدرضا، و شیری، اسماعیل. (1399). بهبود کنش اجرایی در کودکان دارای اتیسم توسط برنامه ساعت بازی خانگی. کومش، 23(1 (پیاپی 81) )، 84-94. SID. https://sid.ir/paper/409178/fa

    Vancouver: کپی

    پوراعتماد حمیدرضا، شیری اسماعیل. بهبود کنش اجرایی در کودکان دارای اتیسم توسط برنامه ساعت بازی خانگی. کومش[Internet]. 1399؛23(1 (پیاپی 81) ):84-94. Available from: https://sid.ir/paper/409178/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا پوراعتماد، و اسماعیل شیری، “بهبود کنش اجرایی در کودکان دارای اتیسم توسط برنامه ساعت بازی خانگی،” کومش، vol. 23، no. 1 (پیاپی 81) ، pp. 84–94، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409178/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button