مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

387
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

453
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین و اولویت بندی نیازهای آموزشی دانش آموختگان مامایی

صفحات

 صفحه شروع 298 | صفحه پایان 309

چکیده

 مقدمه: ارزیابی نیازهای آموزشی و برنامه ریزی آموزشی بر مبنای آن می تواند گام مثبتی در جهت بهبود کیفیت ارایه خدمات مامایی باشد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی دانش آموختگان مقطع کارشناسی رشته مامایی در شهرستان قم و در راستای تقویت آموزش مامایی پاسخ گو انجام شد. روش ها: این مطالعه ترکیبی اکتشافی در دو بخش شامل یک مطالعه کیفی (تحلیل محتوا) با هدف تعیین نیازهای آموزشی و یک مطالعه کمی از نوع مقطعی با هدف اولویت بندی نیازهای آموزشی طراحی گردید. در مرحله اول نیازهای آموزشی دانشجویان مامایی با کمک نمونه گیری هدف مند و پرسشنامه نیمه ساختار یافته جمع آوری و با کمک تحلیل محتوای کیفی استخراج و دسته بندی گردید. در مرحله دوم مطالعه با استفاده از تکنیک دلفی و با بهره گیری از نظرات اعضای هیات علمی گروه مامایی, نیازهای آموزشی اولویت بندی شد. مدیریت داده ها در بخش کیفی با کمک نرم افزار MAXQDA-10 و در بخش کمی توسط آماره های توصیفی (میانگین امتیازات و توافق خبرگان) به صورت دستی انجام شد. نتایج: 39 نفر از دانش آموختگان رشته مامایی به سوالات بخش کیفی پاسخ دادند. نظرات متخصصان و صاحب نظران به شیوه تحلیل محتوا, تحلیل و در 289 کد, 73 طبقه و 13 طبقه اصلی در بخش کمی بیش ترین اولویت (نمره 5) به موضوعات زیر اختصاص یافت: درخواست و تفسیر آزمایشات کاربردی در مامایی, ارزیابی سلامت جنین, نسخه نویسی, مراقبت های قبل, حین و پس از زایمان, خونریزی, پره اکلامپسی, معاینه نوزاد, زایمان فیزیولوژیک, ارتباط با مددجو و همکار, اخلاق حرفه ای, ایمنی بیمار. درصد توافق خبرگان در راند دوم دلفی 84 درصد بود. نتیجه گیری: براساس یافته های مطالعه حاضر, با توجه به نیازهای متنوع و متعدد آموزشی دانش آموختگان رشته مامایی, پرداختن بیش تر به موضوعات ذکر شده در هنگام تدریس واحدهای درسی, و برگزاری کارگاه ها و دوره های تکمیلی با هدف توانمندسازی دانشجویان مامایی جهت پاسخ به انتظارات بازار کار پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خاکی، ایمانه، اسکندری، نرگس، احمری طهران، هدی، باکویی، ساره، جعفربگلو، عصمت، خلجی نیا، زهره، رئیسی، مرضیه، مهران، ناهید، موسوی، فاطمه سادات، و رحیمی، حانیه. (1399). تعیین و اولویت بندی نیازهای آموزشی دانش آموختگان مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20(83 )، 298-309. SID. https://sid.ir/paper/409732/fa

    Vancouver: کپی

    خاکی ایمانه، اسکندری نرگس، احمری طهران هدی، باکویی ساره، جعفربگلو عصمت، خلجی نیا زهره، رئیسی مرضیه، مهران ناهید، موسوی فاطمه سادات، رحیمی حانیه. تعیین و اولویت بندی نیازهای آموزشی دانش آموختگان مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛20(83 ):298-309. Available from: https://sid.ir/paper/409732/fa

    IEEE: کپی

    ایمانه خاکی، نرگس اسکندری، هدی احمری طهران، ساره باکویی، عصمت جعفربگلو، زهره خلجی نیا، مرضیه رئیسی، ناهید مهران، فاطمه سادات موسوی، و حانیه رحیمی، “تعیین و اولویت بندی نیازهای آموزشی دانش آموختگان مامایی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 20، no. 83 ، pp. 298–309، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409732/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button