مقدمه: وجود تحقیقات متعدد و گاه متناقض در حوزه یادگیری مبتنی بر مساله و پیشرفت تحصیلی لزوم انجام یک پژوهش ترکیبی در این حوزه را مورد تاکید قرار می دهد. این پژوهش به روش فراتحلیل با هدف تعیین اندازه اثر ترکیبی تاثیر یادگیری مبتنی بر مساله با پیشرفت تحصیلی انجام گرفت. روش ها: هدف این پژوهش، فراتحلیل مطالعات انجام گرفته در زمینه ی تاثیر یادگیری مبتنی بر مساله بر پیشرفت تحصیلی است. برای فراتحلیل از رویکرد (هانتز و اشمیت) استفاده شده است. از بین 36 مطالعه شناسایی شده، 23 مطالعه وارد تحلیل شد. در پایگاه های اطلاعاتی تخصصی ایران و جهان شامل (isc, iranmedex, Noormags, SID, Magiran, irandoc, PubMed, EBSCO, worldcat, sciencedirect, Springer, ProQuest and google scholar) بین سال های 2020-2007 یافته ها و اطلاعات موردنظر جهت دستیابی به هدف پژوهش مورد واکاوی قرار گرفت. نتایج: بررسی مطالعات حاکی از آن است که یادگیری مبتنی بر مساله بر پیشرفت تحصیلی موثر است. اندازه اثر 90/0 بر اساس معیار کوهن بسیار زیاد ارزیابی می شود و به طور کلی استفاده از یادگیری مبتنی بر مساله باعث پیشرفت تحصیلی می شود و در نتیجه ی آن انتقال یادگیری به جهان خارج افزایش می یابد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش می تواند راه گشای تحقیقات در حوزه یادگیری و روش تدریس در آینده باشد.