مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

572
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مزایا و محدودیت های بالقوه به کارگیری سیستم های شبیه ساز بیمار مبتنی بر واقعیت مجازی در آموزش

صفحات

 صفحه شروع 387 | صفحه پایان 396

چکیده

 مقدمه: استفاده از قابلیت های فناوری واقعیت مجازی و شبیه سازهای بیمار مجازی (VPS virtual patient simulators) در آموزش پزشکی به صورت بالقوه مزایایی به همراه خواهد داشت. هدف مطالعه بررسی دیدگاه کارورزان رشته پزشکی و دستیاران سال آخر در خصوص مزایا و محدودیت های بالقوه به کارگیری این نوع فناوری ها در آموزش روش های تشخیصی و جراحی بود. روش ها: در این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا, با نمونه گیری مبتنی بر هدف 100 نفر از کارورزان پزشکی و دستیاران سال آخر دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 98-97 شرکت نمودند. نمونه گیری تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه پیدا کرد. پرسشنامه ای محقق ساخته با سوالات بازپاسخ, به منظور جمع آوری اطلاعات استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با روش آنالیز محتوا تحلیل گردید. نتایج: مزایای شناسایی شده از دیدگاه شرکت کنندگان به صورت کلی شامل افزایش فرصت های آموزشی, تسهیل انتقال دانش, کسب تجربه و مهارت, پویایی فناوری و یادگیری موثر بود. محدودیت های بالقوه چالش های استانداردسازی برنامه ها, اخلاق و تعهد حرفه ای, محدودیت های طراحی محتوا, عدم باورپذیری فرآیندهای تشخیصی و جراحی مصنوعی, محدودیت های هزینه ای و پشتیبانی پایدار بودند. در خصوص ملاحظات اجرایی, مشارکت مستقیم تیم های بالینی در همه فرآیندهای مرتبط با توسعه, ارزیابی های تخصصی و تضمین کیفیت برنامه های استاندارد, دریافت مستمر بازخورد از فراگیران و درنهایت ضرورت روزآمدسازی برنامه ها به عنوان موارد مهم مطرح گردید. نتیجه گیری: با توجه به مزایای مطرح شده, برنامه ریزی جهت سرمایه گذاری, توسعه و اجرای برنامه های کمک آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی با در نظر گرفتن راه کارهای کاهش محدودیت های احتمالی, منطقی به نظر می رسد. به کارگیری هدف مندتر این فناوری ها به خصوص در طی دوران همه گیری بیماری کرونا ویروس (کووید-19) در جهت استمرار و پویایی فرآیند یادگیری, پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بنی اسدی، طیبه، شاهمرادی، لیلا، سلیمی لاهیجی، امین، و صمصام پور، صادق. (1399). مزایا و محدودیت های بالقوه به کارگیری سیستم های شبیه ساز بیمار مبتنی بر واقعیت مجازی در آموزش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 20(83 )، 387-396. SID. https://sid.ir/paper/409876/fa

    Vancouver: کپی

    بنی اسدی طیبه، شاهمرادی لیلا، سلیمی لاهیجی امین، صمصام پور صادق. مزایا و محدودیت های بالقوه به کارگیری سیستم های شبیه ساز بیمار مبتنی بر واقعیت مجازی در آموزش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛20(83 ):387-396. Available from: https://sid.ir/paper/409876/fa

    IEEE: کپی

    طیبه بنی اسدی، لیلا شاهمرادی، امین سلیمی لاهیجی، و صادق صمصام پور، “مزایا و محدودیت های بالقوه به کارگیری سیستم های شبیه ساز بیمار مبتنی بر واقعیت مجازی در آموزش،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 20، no. 83 ، pp. 387–396، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409876/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button