مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,863
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

862
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه آموزشی با به کارگیری عزت نفس و باورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 45

چکیده

 سابقه و هدف: مفهوم سلامت روان شامل احساس درونی خوب بودن و اطمینان از کارآمدی و اتکا به خود, ظرفیت رقابت, تعلق بین نسلی و خودشکوفایی توانایی های بالقوه و هیجانی و غیره می شود. سلامت روان چیزی فراتر از نبود اختلالات روانی است. این مطالعه در راستای تاثیر یک برنامه آموزشی با به کارگیری باورهای کنترل سلامت و عزت نفس بر ارتقای سلامت روان دانشجویان در طی سال های 1383 تا 1386 انجام شده است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمه تجربی است. نمونه های انتخاب شده 144 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی گناباد و بیرجند می باشند که به صورت تصادفی چندمرحله ای در دو گروه آزمون (71) و گواه (73) برگزیده و همسان سازی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های دموگرافیک, جایگاه مهار کنترل سلامت چندوجهی, عزت نفس روزنبرگ و GHQ-28 بودند. برنامه آموزشی مورد مداخله در قالب خودشناسی و اعتماد به نفس, اعتقاد و باورهای درونی و بیرونی کنترل سلامت و عزت نفس بر روی گروه آزمون و به صورت روش بحث گروهی متمرکز در طی 11 جلسه آموزشی توسط محققین طراحی و اجرا شد. پرسشنامه ها قبل, بلافاصله و پس از سه ماه از مداخله در هر دو گروه به طور مجزا ارایه و مقایسه گردیدند. اطلاعات استخراج شده با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (آنالیز رگرسیون,ANOVA , همبستگی و تی) در قالب نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.نتایج: یافته ها نشان دادند که بین متغیرهای مورد نظر در گروه آزمون نسبت به گروه گواه, قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود دارد. به طوری که بلافاصله پس از مداخله باورهای بیرونی کنترل سلامت کاهش معنادار و باور درونی و عزت نفس افزایش معناداری داشتند (P<0.0001). همچنین پس از سه ماه از پایان برنامه, سلامت روان دانشجویان افزایش معناداری نشان داد (P<0.0001). نتیجه گیری: این برنامه طراحی شده موجب توانمندی, مشارکت و بهبود باورهای کنترل سلامت, عزت نفس و در نهایت منجر به ارتقای سلامت روان دانشجویان می شود که تداوم تاثیر آن نیاز به پیگیری و استمرار دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشکی، مهدی، غفرانی پور، فضل اله، آزادفلاح، پرویز، و حاجی زاده، ابراهیم. (1387). بررسی تاثیر برنامه آموزشی با به کارگیری عزت نفس و باورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان. فیض، 12(4 (پی در پی 48))، 38-45. SID. https://sid.ir/paper/40991/fa

    Vancouver: کپی

    مشکی مهدی، غفرانی پور فضل اله، آزادفلاح پرویز، حاجی زاده ابراهیم. بررسی تاثیر برنامه آموزشی با به کارگیری عزت نفس و باورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان. فیض[Internet]. 1387؛12(4 (پی در پی 48)):38-45. Available from: https://sid.ir/paper/40991/fa

    IEEE: کپی

    مهدی مشکی، فضل اله غفرانی پور، پرویز آزادفلاح، و ابراهیم حاجی زاده، “بررسی تاثیر برنامه آموزشی با به کارگیری عزت نفس و باورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان،” فیض، vol. 12، no. 4 (پی در پی 48)، pp. 38–45، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/40991/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button