مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

327
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

652
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی (انیاگرام) بر خودکنترلی متقاضیان پیش از ازدواج

صفحات

 صفحه شروع 119 | صفحه پایان 126

چکیده

 مقدمه: ویژگی های شخصیتی, نقش برجسته ای در نحوه تعاملات بین فردی به ویژه ازدواج دارد. بر این اساس, پژوهش حاضر با هدف تبیین ارتباط ویژگی های شخصیتی با یکی از مهم ترین ویژگی های فردی یعنی خودکنترلی در چارچوب مدل انیاگرام انجام گردید. انیاگرام نظریه ای است که 9 تیپ اصلی شخصیت و الگوهای احساسی, ادراکی و رفتاری خاص آن را توصیف می کند. تحلیل ارتباط خودکنترلی با صفات شخصیتی زوجین, می تواند منجر به تصمیم گیری آگاهانه تر و پیشگیری از جدایی ناشی از انتخاب های سطحی شود. روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه شاهد بود. جامعه آماری را کلیه زوجین در مرحله پیش از ازدواج مراجعه کننده به 5 مرکز مشاوره شهر اصفهان تشکیل داد که از میان آن ها, 30 زوج به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایش, آموزش انیاگرام را به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای دریافت نمود. پرسش نامه خودکنترلی Tangney در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون (با فاصله 45 روز) تکمیل گردید. داده ها در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش انیاگرام بر خودکنترلی اولیه (01/0 > P, 36/0 = F), خودکنترلی بازدارنده (01/0 > P, 70/73 = F) و خودکنترلی کل (01/0 > P, 51/21 = F) متقاضیان موثر بوده است. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر می تواند جهت توانمندسازی متقاضیان ازدواج که شناختی از ویژگی های شخصیتی خود ندارند, موثر واقع شود. همچنین, آگاهی از روش ابراز هیجانات هر تیپ شخصیتی بر خودکنترلی زوجین تاثیر دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوابی فر، فرناز، آتش پور، سیدحمید، و گل پرور، محسن. (1400). بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی (انیاگرام) بر خودکنترلی متقاضیان پیش از ازدواج. تحقیقات نظام سلامت، 17(2 )، 119-126. SID. https://sid.ir/paper/409946/fa

    Vancouver: کپی

    نوابی فر فرناز، آتش پور سیدحمید، گل پرور محسن. بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی (انیاگرام) بر خودکنترلی متقاضیان پیش از ازدواج. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1400؛17(2 ):119-126. Available from: https://sid.ir/paper/409946/fa

    IEEE: کپی

    فرناز نوابی فر، سیدحمید آتش پور، و محسن گل پرور، “بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم نه گانه شخصیتی (انیاگرام) بر خودکنترلی متقاضیان پیش از ازدواج،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 17، no. 2 ، pp. 119–126، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/409946/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button