Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

408
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

473
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرستان دزفول در سال 1398

صفحات

 صفحه شروع 104 | صفحه پایان 110

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت دوران بارداری و ارتقای سلامت مادر و جنین, نقش برنامه های آموزشی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار انجام شد. روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای نیمه تجربی بود و بر روی 94 زن باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرستان دزفول در سال 98-1397 انجام گردید. نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات, پرسش نامه مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بود که در دو نوبت قبل و دو ماه پس از آموزش از سوی زنان باردار تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون های 2c و Independent t در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک و ابعاد مختلف مدل اعتقاد بهداشتی در مرحله قبل از مداخله وجود نداشت. پس از دریافت برنامه آموزشی توسط گروه مداخله, تفاوت معنی داری در میانگین اثر آموزش نمره آگاهی, حساسیت درک شده, شدت درک شده, موانع درک شده, منافع درک شده, راهنما برای عمل, خودکارامدی و رفتار در گروه مداخله مشاهده شد (001/0 > P). نتیجه گیری: طراحی برنامه های آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی, می تواند بر رفتارهای پیشگیرانه عفونت ادراری دوران بارداری موثر باشد؛ چرا که از طریق افزایش آگاهی, حساسیت درک شده, شدت درک شده, منافع درک شده و خودکارامدی, تاثیر مثبتی بر رفتار زنان باردار می گذارد و منجر به کاهش موانع درک شده سر راه اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری دوران بارداری شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سیدرجبی زاده، سولماز، توکلی، رضا، و شجاعی زاده، داوود. (1400). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرستان دزفول در سال 1398. تحقیقات نظام سلامت، 17(2 )، 104-110. SID. https://sid.ir/paper/410359/fa

    Vancouver: کپی

    سیدرجبی زاده سولماز، توکلی رضا، شجاعی زاده داوود. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرستان دزفول در سال 1398. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1400؛17(2 ):104-110. Available from: https://sid.ir/paper/410359/fa

    IEEE: کپی

    سولماز سیدرجبی زاده، رضا توکلی، و داوود شجاعی زاده، “تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای پیشگیرانه از عفونت ادراری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز جامع سلامت شهرستان دزفول در سال 1398،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 17، no. 2 ، pp. 104–110، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/410359/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا