مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

361
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی رابطه ی بین تفکر انتقادی و هوش هیجانی پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 81

چکیده

هوش هیجانی و تفکر انتقادی, عاملی مهم و موثر بر عملکرد حرفه ای و سلامت روان حرفه مندان سلامت است؛ ازاین رو, در تحقیق حاضر, رابطه ی بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی بررسی شده است. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش, همه ی پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور, در سال 1395 و روش نمونه گیری, تصادفی بود. با استفاده از فرمول کوکران, حجم نمونه 174 نفر به دست آمد. ابزار اصلی برای کسب داده ها, پرسش نامه ی هوش هیجانی بار-اون و فرم مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. استادان, روایی پرسش نامه را تایید کردند و میزان پایایی, با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه ی هوش هیجانی و تفکر انتقادی, به ترتیب 82/. و 0/79 به دست آمد. میانگین نمرات هوش هیجانی پرستاران شاغل در بیمارستان های مطالعه شده, 78. 0± 46. 3از پنج و میانگین نمرات تفکر انتقادی, 2/77 ± 22/66از 34 به دست آمد (P<0. 001)؛ همچنین, ضریب پیرسون, هم بستگی معنادار همه ی مولفه های هوش هیجانی با تفکر انتقادی را تایید کرد. در بین مولفه های هوش هیجانی, مهارت های اجتماعی بیشترین رابطه ی مثبت و معنادار را با تفکر انتقادی داشت. بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی پرستاران شاغل در بیمارستان های مطالعه شده, رابطه ی مثبت و معنادار دیده شد. به عنوان یکی از معیارها, می توان گفت گزینش دانشجویان و استخدام پرستاران بر مبنای سنجش هوش هیجانی و تفکر انتقادی, باعث بهبود عملکرد آنان خواهد شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیدی، نبی، نصرالهی، فاطمه، و امیدی، محمدرضا. (1398). مدل یابی رابطه ی بین تفکر انتقادی و هوش هیجانی پرستاران. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 12(1 )، 73-81. SID. https://sid.ir/paper/411289/fa

    Vancouver: کپی

    امیدی نبی، نصرالهی فاطمه، امیدی محمدرضا. مدل یابی رابطه ی بین تفکر انتقادی و هوش هیجانی پرستاران. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1398؛12(1 ):73-81. Available from: https://sid.ir/paper/411289/fa

    IEEE: کپی

    نبی امیدی، فاطمه نصرالهی، و محمدرضا امیدی، “مدل یابی رابطه ی بین تفکر انتقادی و هوش هیجانی پرستاران،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 12، no. 1 ، pp. 73–81، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411289/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button