مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

354
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

543
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر رضایت بیماران

صفحات

 صفحه شروع 228 | صفحه پایان 237

چکیده

 مقدمه اصلاحات نظام سلامت همانا تغییرات هدف مند, بنیادی و پایدار برای افزایش دسترسی, کارایی, کیفیت, عدالت, تاب آوری, پایداری, پاسخ گویی, رضایت و کاهش هزینه ها است. طرح تحول نظام سلامت ایران با هدف افزایش دسترسی به خدمات سلامت, کاهش هزینه ی بیماران و ارتقای کیفیت خدمات سلامت در اردیبهشت 1393 اجرا شد. هدف مطالعه ی حاضر, بررسی تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر رضایت بیماران بود. روش کار مطالعه ی توصیفی-تحلیلی حاضر به صورت گذشته نگر با استفاده از داده های پنج سال (1391 تا 1395) رضایت بیماران از یک بیمارستان تخصصی شهر اصفهان انجام شد. به ترتیب تعداد 538 و 873 بیمار پیش و پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت مورد بررسی قرار گرفتند. از یک پرسش نامه ی 29 گویه ای برای سنجش رضایت بیماران در چهار بعد خدمات پزشکی, پرستاری, پشتیبانی و هتلینگ استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS-v24 تجزیه وتحلیل شد. یافته ها رضایت بیماران از 3/84% در پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت به 7/89% در پس از اجرای طرح افزایش یافت (3/%6 افزایش), که از نظر آماری معنی دار بود (05/0>P). میزان رضایت بیماران در همه ی ابعاد خدمات پزشکی, پرستاری, پشتیبانی و رفاهی افزایش نشان داد. بیش ترین افزایش رضایت بیماران مربوط به خدمات هتلینگ (9/%9) و پشتیبانی (7/%6) بیمارستان بود. رضایت بیماران در سال های اول, دوم و سوم اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان به ترتیب, 5/5%, 37/0% و 0% افزایش یافت. نتیجه گیری میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت به طور نسبی افزایش یافت. ارزشیابی اثرات برنامه ی طرح تحول نظام سلامت منجر به شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و به کارگیری اقدامات اصلاحی می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مصدق راد، علی محمد، جعفری پویان، ابراهیم، و حاجی هاشمی، سوده. (1399). تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر رضایت بیماران. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 23(2 (89 پیاپی) )، 228-237. SID. https://sid.ir/paper/411335/fa

    Vancouver: کپی

    مصدق راد علی محمد، جعفری پویان ابراهیم، حاجی هاشمی سوده. تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر رضایت بیماران. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1399؛23(2 (89 پیاپی) ):228-237. Available from: https://sid.ir/paper/411335/fa

    IEEE: کپی

    علی محمد مصدق راد، ابراهیم جعفری پویان، و سوده حاجی هاشمی، “تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر رضایت بیماران،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 23، no. 2 (89 پیاپی) ، pp. 228–237، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411335/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button