مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

232
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

432
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سطح کیفیت خدمات مراقبتی ارایه شده برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون در پاکدشت

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 32

چکیده

 مقدمه: یکی از کارکردهای اصلی نظام سلامت, ارایه خدمات باکیفیت می باشد. رضایت مشتری در قلب هر سازمانی وجود دارد و هدف نهایی هر استراتژی سازمانی به شمار می رود. رضایتمندی بیمار, مفهومی است که امروزه اهمیت بسیار ویژه ای در مراقبت های پزشکی یافته است و در فرایند مراقبت بهداشتی-درمانی نقش مهمی را ایفا می کند. سنجش کیفیت خدمات, پیش شرط اساسی برای بهبود کیفیت می باشد. پژوهش حاضر با هدف سنجش کیفیت خدمات با بهره گرفتن از تحلیل اهمیت-عملکرد در مراکز خدمات جامع سلامت انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه افراد مبتلا به پرفشاری خون تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان پاکدشت (تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) بود. 320 نفر با سن 30 سال و بالاتر مبتلا به پرفشاری خون, به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای سیستماتیک کلاسیک انتخاب شدند. به منظور مقایسه اختلاف میانگین عملکرد و اهمیت, از آزمون t با سطح معنی داری 95 درصد استفاده گردید. یافته ها: بین اهمیت و عملکرد در کلیه ابعاد اختلاف معنی داری وجود داشت (050/0 > P). ابعاد احترام (89/2), استمرار خدمت (68/2), میزان دسترسی و اعتماد (57/2), بالاترین میزان اهمیت و ابعاد اختیار (72/2), میزان دسترسی و اعتماد (33/2) و ایمنی و پیشگیری (19/2) بالاترین میزان عملکرد را به خود اختصاص دادند. میانگین اهمیت خدمات مورد تقاضا به افراد مبتلا به پرفشاری خون, 70 درصد و میانگین عملکرد خدمات دریافت شده به آنان نیز 59 درصد گزارش شد. در مجموع, کیفیت مراقبت های ارایه شده به افراد دارای پرفشاری خون, پایین بود. نتیجه گیری: بین انتظارات و توقعات بیماران مبتلا به پرفشاری خون از خدمات و ادراک آن ها از خدمات دریافت شده (عملکرد), فاصله زیادی وجود دارد. تمام ابعاد کیفیت نشان می دهد که ارتقای کیفیت در همه ابعاد لازم و ضروری می باشد. نتایج به دست آمده می تواند به منظور بهبود کیفیت ارایه خدمات, در سیاست گذاری های سلامت مفید باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، مصطفی، و میرزایی، اباسط. (1400). بررسی سطح کیفیت خدمات مراقبتی ارایه شده برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون در پاکدشت. مدیریت اطلاعات سلامت، 18(1 (پیاپی 77) )، 27-32. SID. https://sid.ir/paper/411521/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی مصطفی، میرزایی اباسط. بررسی سطح کیفیت خدمات مراقبتی ارایه شده برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون در پاکدشت. مدیریت اطلاعات سلامت[Internet]. 1400؛18(1 (پیاپی 77) ):27-32. Available from: https://sid.ir/paper/411521/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی محمدی، و اباسط میرزایی، “بررسی سطح کیفیت خدمات مراقبتی ارایه شده برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون در پاکدشت،” مدیریت اطلاعات سلامت، vol. 18، no. 1 (پیاپی 77) ، pp. 27–32، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411521/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا