مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

359
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت رضایت آگاهانه در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه بیماران بستری؛ مطالعه ای کیفی

صفحات

 صفحه شروع 405 | صفحه پایان 421

چکیده

 اخذ رضایت آگاهانه, از حقوق بیماران است. هدف از آن, کاهش مسئولیت پزشک نیست؛ بلکه کمک به بیمار برای گرفتن بهترین تصمیم, افزایش رضایتمندی او و کاهش مداخلات حقوقی است. این مطالعه, نظر بیماران را درباره ی کیفیت رضایت آگاهانه و چالش های آن در محیط های آموزشی درمانی بررسی می کند. پانزده مصاحبه ی انجام شده, با روش تحلیل محتوای ساده, تجزیه و تحلیل شدند. نمونه گیری هدفمند و با درنظرگرفتن تنوع در نوع و شدت بیماری, جنسیت, سن و رضایت به درمان یا نارضایتی از آن صورت گرفت. یافته ها, با استفاده از نرم افزارMAXQDA 2007, در قالب کدها و طبقات اولیه, طبقات اصلی و طبقه ی مرکزی, دسته بندی و ارائه شدند. مقوله های اصلی استخراج شده, عبارت بودند از: «مفهوم, اهمیت و جایگاه رضایت به درمان», «آثار اخذ رضایت», «نقش آفرینی های بیمار و درمانگر در فرایند رضایت آگاهانه», «چالش های اخذ رضایت» و «عوامل تسهیل کننده در فرایند رضایت آگاهانه». این مقوله ها, همگی, در راستای تدوین متغیر مرکزی, یعنی «درمانگر, بیمار و عوامل فرایندی, سه رکن رضایت آگاهانه» بودند. کافی نبودن توضیحات ارائه شده به بیماران, امضای رضایت نامه بدون خوانده شدن, کم رنگ بودن اعتماد به پزشک, درنظرنگرفتن وضعیت روحی بیمار و اخذ رضایت توسط غیردرمانگر, از مهم ترین چالش های بیان شده اند. اصلاح و استانداردسازی فرهنگ اخذ رضایت از بیمار, مستلزم شناخت وضعیت موجود و به دنبال آن, به کارگیری مولفه های آموزش, قانون گذاری, نظارت, تشویق و تنبیه است. جلب همکاری کادر درمان نیز, به درک ضرورت و اهمیت موضوع و آشنایی با آثار و تبعات آن نیاز دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آسمانی، امید، شبانی آباده، مریم، و ابراهیمی، صدیقه. (1398). کیفیت رضایت آگاهانه در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه بیماران بستری؛ مطالعه ای کیفی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 12(1 )، 405-421. SID. https://sid.ir/paper/411565/fa

    Vancouver: کپی

    آسمانی امید، شبانی آباده مریم، ابراهیمی صدیقه. کیفیت رضایت آگاهانه در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه بیماران بستری؛ مطالعه ای کیفی. مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی[Internet]. 1398؛12(1 ):405-421. Available from: https://sid.ir/paper/411565/fa

    IEEE: کپی

    امید آسمانی، مریم شبانی آباده، و صدیقه ابراهیمی، “کیفیت رضایت آگاهانه در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از دیدگاه بیماران بستری؛ مطالعه ای کیفی،” مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، vol. 12، no. 1 ، pp. 405–421، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411565/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button