مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

466
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

475
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

علوم انسانی پزشکی؛ مطالعه ی چالش های آموزش میان رشته ای در علوم پزشکی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 298 | صفحه پایان 307

چکیده

 مقدمه به همان نسبت که علوم انسانی توانسته پایگاه مناسبی در تبیین موضوعات سلامت باشد, پزشکی و موضوعات مرتبط با آن نیز محمل مهم توسعه ی علوم انسانی مدرن بوده است. هدف پژوهش حاضر, کشف دلایل و چالش های توسعه ی علوم انسانی پزشکی در نظام سلامت در ایران است. روش کار در مطالعه ی تحقیقی-اکتشافی حاضر از روش زاویه بندی در جمع آوری داده ها استفاده شد. مشاهدات مشارکتی, گفتگوهای 12 جلسه توسعه ی علوم میان رشته ای در منطقه ی 5 آموزش پزشکی جنوب کشور, داده های تحقیق حاضر را تشکیل داد. براساس نظریه های بوردیو و فوکو, داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شده مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج نشان داد که میدان آموزش پزشکی, تحت سلطه ی دانش و قدرت گفتمان زیست پزشکی قرار دارد. این گفتمان, مسلط, هژمونیک و غیریت ساز است و ارتباطی با دیگر میدان های دانش برقرار نمی کند. سلطه ی گفتمانی, میدان جدای دانش پزشکی, اخلاق مقاومت و پراکندگی گفتمانی, مقولات استخراج شده در تحقیق حاضر بود. باوجود سلطه ی گفتمان زیست پزشکی, گفتمان های حاشیه ای نیز نوعی مقاومت را دنبال می کردند و اخلاق مقاومت توانسته بود بخشی از اهداف خود را در کوتاه مدت تحقق بخشد. نتیجه گیری شکل گیری علوم انسانی پزشکی در میدان آموزش پزشکی, به مقاومت و تداوم اخلاق مقاومت در سایر گفتمان های نوظهور بستگی دارد. توسعه ی علوم انسانی پزشکی یکی از نیازهای آموزش پزشکی در ایران است که پیش نهاد می شود در سطوح سیاستی و فکری دنبال شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کلاتی ساداتی، احمد، و باقری لنکرانی، کامران. (1398). علوم انسانی پزشکی؛ مطالعه ی چالش های آموزش میان رشته ای در علوم پزشکی در ایران. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، 22(4 (87 پیاپی) )، 298-307. SID. https://sid.ir/paper/411601/fa

    Vancouver: کپی

    کلاتی ساداتی احمد، باقری لنکرانی کامران. علوم انسانی پزشکی؛ مطالعه ی چالش های آموزش میان رشته ای در علوم پزشکی در ایران. تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)[Internet]. 1398؛22(4 (87 پیاپی) ):298-307. Available from: https://sid.ir/paper/411601/fa

    IEEE: کپی

    احمد کلاتی ساداتی، و کامران باقری لنکرانی، “علوم انسانی پزشکی؛ مطالعه ی چالش های آموزش میان رشته ای در علوم پزشکی در ایران،” تحقیقات نظام سلامت حکیم (حکیم)، vol. 22، no. 4 (87 پیاپی) ، pp. 298–307، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/411601/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button