مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,230
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

656
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی انتظارات و بخش بندی بیماران مراجعه کننده به مطب های دندانپزشکی بر مبنای انتظاراتشان

صفحات

 صفحه شروع 339 | صفحه پایان 346

چکیده

 زمینه: با توجه به اهمیت شناسایی نیازها و انتظارات بیماران جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به آنها و افزایش سهم مطب های دندانپزشکی در جذب هر چه بیشتر بیمار, پژوهش حاضر تلاش دارد ضمن استخراج این نیازها و انتظارات, به دسته بندی این انتظارات بپردازد.هدف: پژوهش حاضر, با هدف شناسایی و دسته بندی انتظارات بیماران مراجعه کننده به مطبهای دندانپزشکی اجرا گردیده است.روش بررسی: به دلیل ماهیت ترکیبی اکتشافی این پژوهش, ابتدا به منظور جمع آوری داده ها در بخش کیفی و بر اساس روش کیفیت داده ها) اشباع نظری داده ها (با 20 نفر از بیماران دندانپزشکی مصاحبه عمیق ترتیب داده شد.سپس با استفاده از تحلیل محتوا از نوع «تحلیل تم» سعی شد تا نیازها و انتظارات بیماران از مصاحبه های صورت گرفته استخراج شود و در بخش کمی پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه,120 پرسشنامه بین بیماران مطبهای دندانپزشکی سطح تهران توزیع شدو داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این تجزیه و تحلیلها در سه سطح آمار توصیفی, آمار استنباطی و تحلیل خوشه ای انجام گرفت. در قسمت اول به توصیف جمعیت شناختی اعضای نمونه در بخش کیفی پرداختیم. پس از ان ضمن اشاره به چک لیست سوالات پرسشنامه و اشاره به برخی از گزاره های کلامی و کدهای استخراج شده از مصاحبه ها, آمار توصیفی مربوط به ابعاد اصلی و تفصیلی ارائه شد و جهت تعیین تعداد خوشه ها از روش دندوگرام یا تکنیک Tree Clustering استفاده شد.یافته ها:یافته های پژوهش حاکی از آن است که عوامل اصلی نیازها و انتظارات در مجموع به6 بعد اصلی قابل تقسیم است که عبارتند از: دسترسی, ابعاد پرسنلی, خدمات, مالی, سرعت, محیط. همچنین میزان اهمیت هر کدام از نیازها مورد سنجش قرار گرفت.نتیجه گیری:درک انتظارات بیماران در این پژوهش بر مبنای پرسش مستقیم از طریق مصاحبه و پرسشنامه انجام گرفت. آگاهی دندانپزشکان از انتظارات بیماران و عواملی که روی رضایت آنها موثر است موجب بهبود روابط دندانپزشک و بیمار و کیفیت مراقبت های بهداشتی میشود که هدف نهایی سیستم بهداشتی میباشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، شهریار، اخباری، علیرضا، روستا، احمد، و آذری مرحبی، ساراناز. (1395). بررسی انتظارات و بخش بندی بیماران مراجعه کننده به مطب های دندانپزشکی بر مبنای انتظاراتشان. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، 34(4)، 339-346. SID. https://sid.ir/paper/41190/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی شهریار، اخباری علیرضا، روستا احمد، آذری مرحبی ساراناز. بررسی انتظارات و بخش بندی بیماران مراجعه کننده به مطب های دندانپزشکی بر مبنای انتظاراتشان. مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران[Internet]. 1395؛34(4):339-346. Available from: https://sid.ir/paper/41190/fa

    IEEE: کپی

    شهریار عزیزی، علیرضا اخباری، احمد روستا، و ساراناز آذری مرحبی، “بررسی انتظارات و بخش بندی بیماران مراجعه کننده به مطب های دندانپزشکی بر مبنای انتظاراتشان،” مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، vol. 34، no. 4، pp. 339–346، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/41190/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا