مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

362
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

489
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش چندرسانه ای با رویکرد خانواده محور مبتنی بر پیگیری تلفنی (تله نرسینگ) بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 192

چکیده

 پیش زمینه و هدف: عوامل مختلفی می تواند کیفیت زندگی و خودکارآمدی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد را تحت تاثیر قرار دهد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش چندرسانه ای با رویکرد خانواده محور مبتنی بر پیگیری تلفنی (تله نرسینگ) بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد بود. مواد و روش ها: در این کارآزمایی بالینی, 60 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله کارگاه آموزشی از طریق نرم افزار چندرسانه ای برای بیماران و عضو فعال خانواده برگزار شد. همچنین مداخله تلفنی به مدت 1 ماه توسط پژوهشگر صورت گرفت. در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. کیفیت زندگی و خودکارآمدی بیماران قبل و 1 ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی مینه سوتا و خودکارآمدی شرر اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 در سطح معنی داری کمتر از 05/0 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین امتیاز کیفیت زندگی و خودکارآمدی بین دو گروه کنترل و مداخله قبل از مداخله به ترتیب (31/0± 94/2) و (43/0± 91/2) و (24/0± 92/2) و (41/0± 93/2) بود که با یکدیگر تفاوت آماری معنی داری نداشتند (p=1). اما بعد از اجرای مداخله این تفاوت معنادار شد به گونه ای که در گروه مداخله کیفیت زندگی و خودکارآمدی افزایش یافته بود. (p≤ 0/001) بحث و نتیجه گیری: آموزش و پیگیری تلفنی در ارتقاء کیفیت زندگی و خودکارآمدی بیماران انفارکتوس میوکارد موثر بود. توصیه می شود مداخلات آموزشی با رویکرد خانواده محور توسط پرستاران در بیماران انفارکتوس میوکارد انجام شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مددکار، شیرین، و نوریان، کبری. (1400). تاثیر آموزش چندرسانه ای با رویکرد خانواده محور مبتنی بر پیگیری تلفنی (تله نرسینگ) بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 19(3 (پی در پی 140) )، 181-192. SID. https://sid.ir/paper/412190/fa

    Vancouver: کپی

    مددکار شیرین، نوریان کبری. تاثیر آموزش چندرسانه ای با رویکرد خانواده محور مبتنی بر پیگیری تلفنی (تله نرسینگ) بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1400؛19(3 (پی در پی 140) ):181-192. Available from: https://sid.ir/paper/412190/fa

    IEEE: کپی

    شیرین مددکار، و کبری نوریان، “تاثیر آموزش چندرسانه ای با رویکرد خانواده محور مبتنی بر پیگیری تلفنی (تله نرسینگ) بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 19، no. 3 (پی در پی 140) ، pp. 181–192، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412190/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا