مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

291
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه کیفی موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نو ع2 به مراکز بهداشت

صفحات

 صفحه شروع 1223 | صفحه پایان 1236

چکیده

 مقدمه و هدف: یکی از مشکلات رفتاری در بیماران دیابتی شهر اهواز سطح پایین مراجعه بیماران به واحدهای دیابت است. بنابراین این پژوهش با هدف شناسایی موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نو ع2 به مراکز بهداشت از طریق مطالعه کیفی انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش کیفی حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوا در سال 1396 در شهر اهواز انجام گرفت. جامعه پژوهش 69 بیمار دیابتی نوع 2 تحت پوشش واحدهای دیابت مراکز بهداشت شهر اهواز بودند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد و تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. تمام مصاحبه ها به صورت دقیق پیاده سازی شده و در نهایت توسط محققین مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. یافته ها: موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نوع2 به واحدهای دیابت, هرکدام به 2دسته ی فردی و سیستمی تقسیم شدند. موانع فردی شامل 2طبقه موانع اقتصادی(3کد) و عوامل کاری و مشغله ای( 1کد) و موانع سیستمی شامل 4 طبقه موانع اطلاع رسانی(2کد), عدم وجود امکانات, تجهیزات و تخصص مورد نیاز بیماران(3کد), محدودیت دسترسی( 1کد) و صف انتظار طولانی(1کد) بودند. در بخش مشوق های فردی, 1طبقه آگاهی بیماران(1کد) و در بخش مشوق های سیستمی نیز 2 طبقه عوامل مالی(1کد) و آموزش و روابط عمومی خوب(2کد) شناسایی شدند. نتیجه گیری: بکارگیری آموزش از راه دور و الکترونیک می تواند تاحدود زیادی به برطرف ساختن موانع فردی و نیازهای بیماران کمک کند. همچنین در بخش موانع سیستمی, لازمه حل مشکلات مراجعه بیماران, همکاری ارگانهای مختلف با یکدیگر و افزایش هماهنگی بین بخشی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    داوودی، منیره، دیندامال، بهناز، درگاهی، حسین، و فرجی خیاوی، فرزاد. (1399). مطالعه کیفی موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نو ع2 به مراکز بهداشت. پرستاری دیابت، 8(4 )، 1223-1236. SID. https://sid.ir/paper/412465/fa

    Vancouver: کپی

    داوودی منیره، دیندامال بهناز، درگاهی حسین، فرجی خیاوی فرزاد. مطالعه کیفی موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نو ع2 به مراکز بهداشت. پرستاری دیابت[Internet]. 1399؛8(4 ):1223-1236. Available from: https://sid.ir/paper/412465/fa

    IEEE: کپی

    منیره داوودی، بهناز دیندامال، حسین درگاهی، و فرزاد فرجی خیاوی، “مطالعه کیفی موانع و مشوق های مراجعه بیماران دیابتی نو ع2 به مراکز بهداشت،” پرستاری دیابت، vol. 8، no. 4 ، pp. 1223–1236، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412465/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button