مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

444
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

517
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر خودکارآمدی نوجوانان دیابتی 18-10 سال استان گلستان

صفحات

 صفحه شروع 1260 | صفحه پایان 1269

چکیده

 مقدمه و هدف: نوجوانان اغلب با تغییرات قند خون ناشی از شرایط رشدی دست و پنجه نرم می کنند. بخش مهمی از مدیریت دیابت, بهبود خودکارآمدی و افزایش وابستگی به درمان است, با توجه به این که آموزش مبتنی بر رویکردهای نظریه محور به عنوان یکی از اساسی ترین شیوه های درمان و کنترل بیماری ها است و الگوی فرایند موازی توسعه یافته از الگوهای آموزش بهداشت بیماران می باشد, این پژوهش بر آن است تا تاثیر الگوی توسعه یافته موازی بر خودکارآمدی نوجوانان دیابتی استان گلستان در سال 1398 را بررسی کند. مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای کلاسیک با پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه مداخله و کنترل بر روی 50 نوجوان دیابتی استان گلستان با روش نمونه گیری تصادفی ساده در سال1398 انجام گردید. در گروه آزمون براساس الگوی فرایند موازی توسعه یافته محتوی برنامه آموزشی در 5 جلسه 45 تا60 دقیقه به صورت گروهی در گروه های 5-6 نفره برای هفته ای دو بار ارایه شد ابزار تحقیق, پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و خودکارآمدی کودکان و نوجوانانبود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 23 و با کمک آمار توصیفی (جدول, میانگین, انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی مستقل, تی زوج, آنوا) انجام گردید. یافته ها: آزمون آنکوا با حذف اثر پیش آزمون نشان داد آموزش الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر خودکار آمدی نوجوانان دیابتی تاثیر دارد (0/01> P و 0/063= Eta) که پیش بینی می شود 63 درصد تغییرات پس آزمون به دلیل مداخله می باشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها, آموزش بر اساس الگوی فرایند موازی توسعه یافته و پیگیری بعد از جلسات آموزشی می تواند موجب افزایش خود کارآمدی نوجوانان مبتلا به دیابت شود. لذا از یافته های این پژوهش میتوان جهت آموزش به بیماران دیابتی در کلینیک ها و مراکز درمانی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، خاطره، آخوندزاده، گلبهار، و حجتی، حمید. (1399). تاثیر الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر خودکارآمدی نوجوانان دیابتی 18-10 سال استان گلستان. پرستاری دیابت، 8(4 )، 1260-1269. SID. https://sid.ir/paper/412466/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی خاطره، آخوندزاده گلبهار، حجتی حمید. تاثیر الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر خودکارآمدی نوجوانان دیابتی 18-10 سال استان گلستان. پرستاری دیابت[Internet]. 1399؛8(4 ):1260-1269. Available from: https://sid.ir/paper/412466/fa

    IEEE: کپی

    خاطره زمانی، گلبهار آخوندزاده، و حمید حجتی، “تاثیر الگوی فرایند موازی توسعه یافته بر خودکارآمدی نوجوانان دیابتی 18-10 سال استان گلستان،” پرستاری دیابت، vol. 8، no. 4 ، pp. 1260–1269، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412466/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button