Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

223
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

423
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی بر اضطراب و رفتارهای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو

صفحات

 صفحه شروع 1137 | صفحه پایان 1149

چکیده

 مقدمه و هدف: دیابت شایع ترین بیماری مزمن متابولیک است که نقش مهمی در افت سلامت و کیفیت زندگی دارد و مبتلایان به آن اضطراب بالا و رفتارهای خودمراقبتی پایینی دارند. بنابراین, پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی بر اضطراب و رفتارهای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش مبتلایان به دیابت نوع دو ساکن در مناطق یک تا سه شهر تهران و عضو انجمن دیابت تهران در سال 1399 بودند. پس از بررسی معیارهای ورود به مطالعه, تعداد 75 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی در سه گروه (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. هر یک از گروه های آزمایش به تفکیک با روش های آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی برای 10 جلسه 90 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. داده ها با سیاهه اضطراب و مقیاس تجدیدنظرشده رفتارهای خودمراقبتی دیابت جمع آوری و با روش های خی دو, تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش معنادار اضطراب و افزایش معنادار رفتارهای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع شدند (001/0>P), اما بین دو روش آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی در کاهش اضطراب و افزایش رفتارهای خودمراقبتی در آنان تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شمس، سوگل، حیدری، شعبان، و فخری، محمدکاظم. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی بر اضطراب و رفتارهای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو. پرستاری دیابت، 8(3 )، 1137-1149. SID. https://sid.ir/paper/412749/fa

    Vancouver: کپی

    شمس سوگل، حیدری شعبان، فخری محمدکاظم. مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی بر اضطراب و رفتارهای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو. پرستاری دیابت[Internet]. 1399؛8(3 ):1137-1149. Available from: https://sid.ir/paper/412749/fa

    IEEE: کپی

    سوگل شمس، شعبان حیدری، و محمدکاظم فخری، “مقایسه اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی بر اضطراب و رفتارهای خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت نوع دو،” پرستاری دیابت، vol. 8، no. 3 ، pp. 1137–1149، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/412749/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا